Hurtigfærger støttes i grøn skattereform
Den grønne skattereform, der er blevet præsenteret i dag, anerkender de problemer, som hurtigfærgerne har i forhold til reduktion af CO2-udledningen, fordi der endnu ikke er grønne alternativer til rådighed. Og det glæder Danske Rederier.
Hurtigfærger kan ikke drives med batterier - og de grønne brændstoffer er endnu ikke bredt tilgængelige i markedet. Men hurtigfærgerne står alligvel overfor at blive omfattet af EU´s kvotesystem og af de kommende danske CO2-afgifter.
I den grønne skattereform nævnes det imidlertid specifikt, at ”indenrigshurtigfærger, der ikke kan elektrificeres og derfor skal sejle på E-fuels, der for nærværende ikke er tilgængelige på markedet” skal prioriteres i omstillingsstøtten.
“Jeg er glad for, at partierne bag aftalen har lyttet til den helt særlige udfordring, vi har med hurtigfærgerne,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
”Vores hurtigfærger er en del af den kritiske infrastruktur i Danmark. Vi binder bogstaveligt talt landet sammen, så vi vil gerne kvittere for, at politikerne tager højde for vores udfordringer i aftalen. Vi ser frem til fortsat tæt dialog med partierne om, hvordan aftale skal udmøntes,” siger Jacob K. Clasen, der også lægger mærke til, at aftalen skal genbesøges i årene 2023, 2026 og 2028.
”Rederierne har i den grad kurs mod den grønne omstilling, og den teknologiske udvikling går enormt hurtig. Derfor synes jeg, det er fornuftigt at give aftalen løbende servicechecks og se, om det vil give mening at tilpasse den,” siger Jacob K. Clasen.
Regeringen har indgået aftalen om den grønne skattereform med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti.
Kilde: Danske Rederier.