Klik venligst
danskerederier.gif

Hurtigfærger støttes i grøn skattereform

Hurtigfærger støttes i grøn skattereform
Den grønne skattereform er parat med omstillingsstøtte til hurtigfærger. Arkivfoto.

Fredag 24. juni 2022 kl: 14:40


Den grønne skattereform, der er blevet præsenteret i dag, anerkender de problemer, som hurtigfærgerne har i forhold til reduktion af CO2-udledningen, fordi der endnu ikke er grønne alternativer til rådighed. Og det glæder Danske Rederier.

Hurtigfærger kan ikke drives med batterier - og de grønne brændstoffer er endnu ikke bredt tilgængelige i markedet. Men hurtigfærgerne står alligvel overfor at blive omfattet af EU´s kvotesystem og af de kommende danske CO2-afgifter.

I den grønne skattereform nævnes det imidlertid specifikt, at ”indenrigshurtigfærger, der ikke kan elektrificeres og derfor skal sejle på E-fuels, der for nærværende ikke er tilgængelige på markedet” skal prioriteres i omstillingsstøtten.

“Jeg er glad for, at partierne bag aftalen har lyttet til den helt særlige udfordring, vi har med hurtigfærgerne,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

”Vores hurtigfærger er en del af den kritiske infrastruktur i Danmark. Vi binder bogstaveligt talt landet sammen, så vi vil gerne kvittere for, at politikerne tager højde for vores udfordringer i aftalen. Vi ser frem til fortsat tæt dialog med partierne om, hvordan aftale skal udmøntes,” siger Jacob K. Clasen, der også lægger mærke til, at aftalen skal genbesøges i årene 2023, 2026 og 2028.

”Rederierne har i den grad kurs mod den grønne omstilling, og den teknologiske udvikling går enormt hurtig. Derfor synes jeg, det er fornuftigt at give aftalen løbende servicechecks og se, om det vil give mening at tilpasse den,” siger Jacob K. Clasen.

Regeringen har indgået aftalen om den grønne skattereform med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti.

Kilde: Danske Rederier.

Fakta:

Aftalepartierne er enige om at indføre en CO2-afgiftssats på 750 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som ikke er omfattet af EU´s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som er omfattet af EU´s kvotehandelssystem


Aftalepartierne er enige om, at aftalen genbesøges i 2023, 2026 og 2028. Genbesøgene skal ses i lyset af, at der er stor usikkerhed forbundet med at skønne over Danmarks udledninger frem mod 2030, opgørelser af fremtidige CO2-reduktioner, kvoteprisens udvikling, den teknologiske udvikling og den nuværende udvikling på energimarkederne, senest som følge af krigen i Ukraine.


Aftalepartierne er desuden enige om, at for så vidt angår specifikt indenrigshurtigfærger, der ikke kan elektrificeres og derfor skal sejle på E-fuels, der for nærværende ikke er tilgængelige på markedet, prioriteres disse i omstillingsstøtten

Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsø Rederi søger hjælp til driften
- Krig: Langt færre krydstogter til København
- Hapag-Lloyd tredobler overskud i 1. halvår
- Maersk Air Cargo gennemfører testflyvning
- X-Press Feeders køber dansk for at optimere
- Ro-ro færge på grund med 223 passagerer
- Maersk charteret containerskib i kollision
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Nordiske lande øger militært samarbejde


Dagens mest læste

- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit
- Trafigura vil have stoppet forældet praksis


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
Klik venligst
Klik venligst