danskerederier.gif

Kamp om æren for krænkelses-undersøgelse

Kamp om æren for krænkelses-undersøgelse
Arkivfoto.

Fredag 24. juni 2022 kl: 16:00


Ifølge Danske Rederier har foreningen længe været i gang med arbejdet om at komme krænkelser til søs til livs. Men den køber man ikke i Lederne Søfart, der mener, at alle andre parter i branchen har forhalet den undersøgelse, som Søfartsstyrelsen nu igangsætter på opfordring fra erhvervsministeren.

"Vi har bedt om en bred undersøgelse i fire år. Nu er der endelig opbakning, og ministeriet er på linje med os. Det er glædeligt at Dansk Metal og Danske Rederier har ladet sig rykke, så vi alle endelig kan være fælles om den undersøgelse, der er brug for,” siger Formand i Lederne Søfart Jens Marquard Sørensen.   

I Danske Rederiers pressemeddelelse om den undersøgelse, som erhvervsminister Simon Kollerup nu har beordret igangsat, nævnes Lederne Søfart slet ikke.

Her er Danske Rederier sammen med Metal Maritime og Maskinmestrenes Forening enige om, at mobning, chikane, krænkelser og dårligt sprogbrug skal være fortid på skibene efter et møde i Søfartsstyrelsen, som Lederne Søfart også deltog i, må man forstå.

Ifølge Lederne Søfart har Danske Rederier, CO Søfart og Dansk Metal ikke tidligere bakket op om en bred undersøgelse.

”Nu kan jeg se, at der er der kø ved håndvasken, men det er da positivt, at det endeligt er gået op for de andre foreninger, at det her er et reelt problem,” siger formand Jens Marquard Sørensen om de andre organisationers reaktion.

”Derimod synes jeg, Maersk har håndteret situationen meget professionel og udvist god ledelse, til gavn for vores medlemmer og hele branchen,” siger han.

Maersk har igangsat en stor undersøgelse, hvor alle kvinder ansat på rederiets skibe bliver interviewet. Det sker efter en voldtægt og andre krænkelser på et Maersk-skib, der førte til afskedigelse af fem medarbejdere.

Men Danske Rederier har arbejdet med problematikken længe, skriver foreningen.

”Vi ved, at vi har en række udfordringer med sexisme og sexchikane om bord på vores skibe, og derfor har vi de seneste år arbejdet på at supplere rederiernes egne indsatser ved at udvikle værktøjer, der kan ændre på kulturen om bord og sikre god håndtering, når der er sager. Flere rederier er allerede i fuld gang med at undersøge omfanget af krænkelser i egne rækker, men vi indgår selvfølgelig gerne i en dialog med Søfartsstyrelsen om, hvordan man bedst kan lave et samlet billede af udfordringerne i branchen,” siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier. 

Under alle omstændigheder kan alle - ikke mindst de kvinder, der der bliver ramt - glæde sig over, at der er enighed hele vejen rundt om at søge kulturen ændret og komme krænkelsesproblemerne til livs.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dykkere finder kokain i kølevandsindtag
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kapsejlads på Øresund for gamle træskibe
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kæmpe-donkrafte i brug på Femern
- Dansk spritfærge skrottet i Buenos Aires
- Georg Stage: Store Vinkedag i Esbjerg
- Irans flåde bevæbner krigsskibe med droner
- USS Gunston Hall anløber Kalundborg


Dagens mest læste

- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit
- Trafigura vil have stoppet forældet praksis


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
Klik venligst
Klik venligst