Klik venligst
danskerederier.gif

FMI indgår aftale med om patruljeskibe

FMI indgår aftale med om patruljeskibe
Det er afløserne for de nuværende patruljeskibe af Diana-klassen, der nu er lavet aftale om. Arkivfoto.

Torsdag 30. juni 2022 kl: 13:16


Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI, har underskrevet et såkaldt Letter of Intent med konsortiet Danske Patruljeskibe om bygning af 5-6 patruljeskibe til en værdi af 5 mia. kr., oplyser FMI´s pressechef ifølge Søfart. Det sker uden forudgående udbud, og det har skabt kritik.

“FMI går i dialog med konsortiet inden sommerferien. De egentlige kontraktforhandlinger starter først efter sommerferien,” siger FMI´s pressechef Thorbjørn Hein til Søfart.

Hvornår en endelig kontrakt kan underskrives, har han ikke noget bud på, men forhandlingerne fortsætter i løbet af efteråret.

Hele forløbet er blevet voldsomt kritiseret af de tre store danske værfter, Fayard, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft på grund af FMI´s beslutning om at tildele opgaven til konsortiet uden et udbud - og uden et værft som deltager.

Men det er sket, fordi FMI ikke finder, at ingen andre danske virksomheder kan løfte opgaven som en totalentreprise, som ønsket af myndigheden.

Det skyldes bl.a. at Danske Patruljeskibe har landets eneste våbenproducent og integrator af våbensystemer, Terma, som et af tre konsortiemedlemmer.

De to andre er skibsdesignfirmaet Odense Maritime Technology (OMT), der tidligere har stået bag designet af de tre danske fregatter i Iver Huitfeldt-klassen og PensionDanmark.

Fayard har klaget over det manglende udbud til Klagenævnet for Udbud, der i en foreløbig kendelse i midlertid betegner klagen som grundløs.

At bygningen af de 5-6 patruljeskibe ikke sendes i EU-udbud skyldes, at den danske regering har valgt at gøre brug af den undtagelse i EU-lovgivningen, der gør det muligt at friholde bygningen af flådeskibe med henvisning til nationale sikkerhedsinteresser.

Forsvarsminister Morten Bødskov fastslog i et samråd om patruljeskibene tidligere på ugen, at danske værfter vil få rige muligheder for at byde på underleverandør-opgaver i forbindelse med bygningen af skibene.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit
- Kinesiske værfter presset af faldende ordrer
- Karstensens Skibsværft svarer igen på kritik
- Udbygning af værft møder lokal modstand
- Stort besøg på Orskov Yard
- Wärtsilä får uventet konkurrence fra Rusland
- Ordrer på containerskibe topper listen
- Faaborg Værft vinder ny ordre på el-færge
- A.P. Møller Fonden giver mio til robot-center
- Lavere grænse gavner den maritime industri
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe


Dagens mest læste

- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit
- Trafigura vil have stoppet forældet praksis


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
Klik venligst
Klik venligst