Klik venligst
danskerederier.gif

Havne kæmper om pladserne i PtX-kapløb

Havne kæmper om pladserne i PtX-kapløb
Rønne Havn hører blandt dem, der vil tiltrække produktion af grønt brændstof til havnen. Arkivfoto.

Mandag 11. juli 2022 kl: 08:57


Der er rift om at få en rolle i den fremtidige produktion af grønne brændstoffer gennem Power-to-X teknologi blandt danske havne, viser en kortlægning, som Børsen har foretaget. Ud af 42 havne forventer de 21 at spille en rolle i omdannelsen af grøn el til grøn brint, e-metanol eller e-ammoniak.

17 af de interessede havne har allerede konkrete planere for, hvordan de kan få en bid af den fremtidige grønne kage.

“Lige nu gør havnene deres hoser grønne for at tiltrække investeringerne, fordi de kan se, at det er et område, der står foran en voldsom vækst. Og det er gigantiske investeringer, der skal til i det her marked. Havnene vil selvfølgelig gerne have en bid af den kage, så der er selvfølgelig en positionering i gang,” siger Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime til Børsen.

Esbjerg Havn og Rønne Havn er et par af dem, der kan have et særligt godt udgangspunkt på grund af de planlagte energiøer i Nordsøen og Østersøen.

“Vi ser et kæmpe potentiale, og det styrker vores arbejde i at blive en energihavn med fokus på grøn omstilling og grønne skibsbrændstoffer. Vores håb er, at vi kan udnytte Bornholms enestående placering i Østersøen og skabe vækst. Både for Rønne Havn og Bornholm, men sådan set også for Danmark,” siger Lars Nordahl Lemvigh fra Rønne Havn til avisen.

I Esbjerg har Copenhagen Infrastructure Partners planer om at investere 8 mia. kr. i opførelsen af Danmarks største PtX-anlæg, der skal levere e-ammoniak til landbruget og skibsfarten.

Et af de store problemer for de interessede havne er imidlertid, at det ikke står tindrende klart, hvilken type grønt brændstof, der vil blive mest efterspurgt. Det får flere havne til at se tiden an - bl.a. Aarhus Havn.

“Vi er i dialog med samarbejdspartnere, men vi har ikke noget konkret på nuværende tidspunkt. Vi afventer det lidt i forhold til, hvilken vej udviklingen går, fordi vi ikke ved, hvilket brændstof vi skal satse på,” siger Thomas Haber Borch, havnedirektør i Aarhus Havn til Børsen.

Maersk har for længst lagt sig i spidsen blandt de store containerrederier i transformationen til at benytte grønne brændstoffer og har således bestilt et dusin 16.000 teu containerskibe, der skal kunne drives af e-metanol.

Men Maersk har på den anden siden heller ikke afskrevet e-ammoniak for en mulighed i fremtiden, ligesom andre rederier ser e-brint som et grønt alternativ.

Kilde: Børsen.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Udflytning af erhvervshavn skaber splittelse
- Strejker rammer britiske havne
- Aalborg Havn skærper sikkerhed og sikring
- Rønne Havn certificeret efter Verdensmål
- Fremgangen fortsætter for Aarhus Havn
- Hamborg Havn øger overskud i 1. halvår
- Cubansk havnebrand ude af kontrol
- 4.900 krydstogtturister i Kalundborg
- Kolding Havn ansætter ny havnedirektør
- Rønne: Del af havnekaj sunket i havet
- Første skib anløber ny Femern-arbejdshavn
- Uro i borgmester-parti over havneudvidelse


Dagens mest læste

- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
- Kraftig brand om bord på ZIM containerskib
- Opgiver at ombygge tankskibe til containere
- Udbyhøj Kabelfærge – nu på el
- Maersk sejler uden om Port of Felixstowe


Ugens mest læste

- Hangarskib på ulovligt slæb til Europa
- Nybygget luksusyacht opslugt af flammer
- Maersk køber massivt ind hos Viking
- Stena Freighter: Fra stjernefremtid til skrot
- 5x40 års jubilæum i Maersk Supply Service
- Molslinjen vil bygge to nye elfærger
- Storebæltsfærge vælter kommune-budget
- Travlhed – også på den tyske side af Femern
- Investerer 40 mia. kr. i den danske flåde
- Video: Flodpram sejler direkte ind i bro
Klik venligst
Klik venligst