Faaborg Værft vinder ny ordre på el-færge
Værftet på Sydfyn har gjort det til lidt af en specialitet at bygge elfærger til den svenske skærgård. Faaborg Værft er således gået i gang med at bygge elfærge nummer fem til levering i Sverige. Den første blev leveret i 2014 og har forlængst tjent merprisen ind.
Designet på elfærgen, der nu er under bygning, er det samme som designet på den første, der i nu otte år har vist sig som en driftssikker og grøn løsning i Stockholms skærgård. Færgen Sjövägen kan medtage 150 passagerer og er alene drevet fra skibets batteribank, som består af lithium-batterier.
”Det der er det mest interessante ved det hele, nu da der er gået nogle år fra vi leverede den første elfærge for 8 år siden, er, at skibet sejler perfekt endnu. Batteripakken er stadig fuldt intakt, og man har faktisk ikke haft nogle nedbrud, der er værd at tale om”, fortæller værftsdirektør Jan Mortensen og tilføjer, at den dyrere indkøbspris er tjent hjem på ca. 4 år.
Faaborg Værft A/S har gennem de senere år leveret fartøjer, som udelukkende har el som fremdrift samt en række skibe til de tyske kanalmyndigheder, hvor fremdriften består af hybridanlæg.
Den nye teknologi har ifølge Jan Mortensen nu bevist, at den er både holdbar, en økonomisk gevinst for rederierne og en stor gevinst for miljøet.
”Eldrevne fartøjer er den vej, som vi ser udviklingen gå i retning af. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger på de el- og hybridfartøjer, vi har leveret de seneste 8 år”, siger værftsdirektøren.
I Danmark indgik Faaborg Værft i marts i år en kontrakt om projektering og bygning af et nyt repræsentationsskib til Udviklingsselskabet By&Havn i København.
Der er tale om et katamaranfatøj på 17 meter, der også alene skal drives frem af el.
Kilde: Faaborg Værft