Klik venligst
danskerederier.gif

Rederier har svært ved at finde nye folk

Rederier har svært ved at finde nye folk

Tirsdag 26. juli 2022 kl: 10:00


I en ny rundspørge fra Danske Rederier svarer otte ud af ti topchefer i de danske rederier, at de regner med at ansætte flere medarbejdere i de kommende år. Men problemer med at skaffe den fornødne arbejdskraft kan give udfordringer.

”Jeg kunne formentlig ansætte 50 nye medarbejdere i morgen, hvis de fandtes derude,” siger Carsten Jensen, CEO i Molslinjen.

”Der er rigtig godt gang i forretningen, vi er inde i en rigtig god periode. Men vi er på grænsen af, hvad vi har ansatte til, og hvis vi skal passe på vores nuværende folk, så er vi nødt til at blive nogle flere. Problemet er bare, at hvor der tidligere altid lå en stak ansøgninger til hver stilling, skal vi nu kæmpe for at besætte næsten alle stillinger. Her mærker vi virkelig manglen på arbejdskraft”, siger Carsten Jensen.

Otte ud af ti CEO’er i rederierne regner med at forøge arbejdsstyrken det kommende år, men samtidig svarer halvdelen, at de oplever større eller lidt større problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft sammenlignet med for et år siden.

”Vi bliver ramt af det, som mange brancher desværre oplever i øjeblikket, at der er så meget gang i beskæftigelsen, at det er svært at få den fornødne arbejdskraft. Selvom vi er midt i en tid med stigende renter og en ustabil situation i Ukraine, så er der en kæmpe vareefterspørgsel og et stort ønske om at rejse. Så vi mærker det både på handelsskibe, i offshore og på færgerne, det er bare svært at få de nødvendige folk”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Det er blandt andet befarne og ubefarne skibsassistenter, alle slags navigatører (kyst- og sætteskippere, styrmænd og skibsførere) samt maskinister og maskinmestre, rederierne mangler.

Derfor vil Danske Rederier arbejde for, at de to skoleskibe, Georg Stage og Skoleskibet Danmark får en fast bevilling på finansloven med to togter om året. Skoleskibene uddanner nogle af de unge mennesker, som rederierne efterspørger, og som ofte fortsætter med uddannelse og job i et rederi efter tiden ombord.

”Vi løser ikke manglen på arbejdskraft alene med at sikre en fast bevilling til skoleskibene, men det vil skabe ro om fremtiden og betyde, at vi har et rekrutteringsgrundlag for unge maritime talenter derfra. Så det er ét håndgribeligt tiltag, som man kan lave for at tage toppen af manglen på arbejdskraft”, siger Anne H. Steffensen.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsø Rederi søger hjælp til driften
- Krig: Langt færre krydstogter til København
- Hapag-Lloyd tredobler overskud i 1. halvår
- Maersk Air Cargo gennemfører testflyvning
- X-Press Feeders køber dansk for at optimere
- Ro-ro færge på grund med 223 passagerer
- Maersk charteret containerskib i kollision
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Nordiske lande øger militært samarbejde


Dagens mest læste

- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- Krig: Langt færre krydstogter til København
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
Klik venligst
Klik venligst