Rederier har svært ved at finde nye folk

I en ny rundspørge fra Danske Rederier svarer otte ud af ti topchefer i de danske rederier, at de regner med at ansætte flere medarbejdere i de kommende år. Men problemer med at skaffe den fornødne arbejdskraft kan give udfordringer.

”Jeg kunne formentlig ansætte 50 nye medarbejdere i morgen, hvis de fandtes derude,” siger Carsten Jensen, CEO i Molslinjen.

”Der er rigtig godt gang i forretningen, vi er inde i en rigtig god periode. Men vi er på grænsen af, hvad vi har ansatte til, og hvis vi skal passe på vores nuværende folk, så er vi nødt til at blive nogle flere. Problemet er bare, at hvor der tidligere altid lå en stak ansøgninger til hver stilling, skal vi nu kæmpe for at besætte næsten alle stillinger. Her mærker vi virkelig manglen på arbejdskraft”, siger Carsten Jensen.

Otte ud af ti CEO’er i rederierne regner med at forøge arbejdsstyrken det kommende år, men samtidig svarer halvdelen, at de oplever større eller lidt større problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft sammenlignet med for et år siden.

”Vi bliver ramt af det, som mange brancher desværre oplever i øjeblikket, at der er så meget gang i beskæftigelsen, at det er svært at få den fornødne arbejdskraft. Selvom vi er midt i en tid med stigende renter og en ustabil situation i Ukraine, så er der en kæmpe vareefterspørgsel og et stort ønske om at rejse. Så vi mærker det både på handelsskibe, i offshore og på færgerne, det er bare svært at få de nødvendige folk”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Det er blandt andet befarne og ubefarne skibsassistenter, alle slags navigatører (kyst- og sætteskippere, styrmænd og skibsførere) samt maskinister og maskinmestre, rederierne mangler.

Derfor vil Danske Rederier arbejde for, at de to skoleskibe, Georg Stage og Skoleskibet Danmark får en fast bevilling på finansloven med to togter om året. Skoleskibene uddanner nogle af de unge mennesker, som rederierne efterspørger, og som ofte fortsætter med uddannelse og job i et rederi efter tiden ombord.

”Vi løser ikke manglen på arbejdskraft alene med at sikre en fast bevilling til skoleskibene, men det vil skabe ro om fremtiden og betyde, at vi har et rekrutteringsgrundlag for unge maritime talenter derfra. Så det er ét håndgribeligt tiltag, som man kan lave for at tage toppen af manglen på arbejdskraft”, siger Anne H. Steffensen.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Uddannelse og karrierer i den maritime branche

De danske rederier klarer sig fremragende ude på verdenshavene, samtidig med at den grønne dagsorden øger efterspørgslen efter de innovative produkter, som danske maritime industri har på hylderne. Det går med andre ord rigtig godt, og branchen hungrer efter mere arbejdskraft. 

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle