Klik venligst
danskerederier.gif

Alfa Laval udvider testcenter i Aalborg

Alfa Laval udvider testcenter i Aalborg
Alfa LAval Testcenter Aalborg

Torsdag 8. september 2022 kl: 10:58


Alfa Lavals testcenter i Aalborg er som det første sted i Danmark blevet godkendt til test med ammoniak som brændstof i skibsfarten. Tilladelsen betyder, at Alfa Laval nu udvider sit testcenter. Alfa Laval forventer at kunne begynde test med ammoniak allerede i slutningen af 2022.

”Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten”. siger Lars Skytte Jørgensen, der er Vice President for Technology Development i Alfa Laval.

”Vi ønsker at understøtte vores kunders grønne omstilling uanset, hvilken af fremtidens brændstoffer, de vælger at bruge, og derfor er vi meget glade for, at vi nu – sammen med nogle af branchens førende aktører – får muligheden for at blive meget klogere på ammoniaks potentiale”, siger Lars Skytte Jørgensen.

Tilladelsen er et afgørende skridt i det EUDP-støttede projektet SOFC4Martime, som Alfa Laval leder, og som har deltagelse af DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Projektet har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens grønne brændstoffer til søfarten gennem anvendelse af såkaldte keramiske brændselsceller, der – når de baseres på brændstoffer som fx ammoniak - rummer et lovende potentiale som erstatning for fossile brændsler.

”Anvendelsen af ammoniak rummer blandt andet de fordele, at ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet og uden af tilføre CO2. Produktion af ammoniak kræver derfor ikke CO2-fangst for at være bæredygtigt, og en forbrænding med ammoniak vil ikke udlede CO2”, siger Lars Skytte Jørgensen.

Mens hele forsyningskæden omkring metanol aktuelt rykker hastigt frem som følge af en konkret efterspørgsel fra blandt andre Mærsk, er teknologien omkring brugen af ammoniak endnu ikke helt så langt fremme.

Årsagen er blandt andet, at anvendelsen af ammoniak stiller skrappere krav til sikkerheden, og derfor har der ikke været de samme muligheder for at teste og udvikle den teknologi, som skal understøtte implementeringen af brændstoffet i søfarten.

Alfa Laval går nu i gang med en større udvidelse af testcenterets faciliteter. Udvidelsen inkluderer en dobbeltvægget ammoniaktank i sikker afstand fra andre brændsler samt dobbeltvæggede rørføringer med indkapslede svejsninger til alle rør til og fra ammoniaktank og aftagere. Disse foranstaltninger afspejler de sikkerhedsforanstaltninger, der sandsynligvis vil være nødvendige for ammoniak på fremtidige fartøjer.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Container Industry får ny topchef
- Brexit-pulje til den danske maritime branche
- MAN vil halvere egne CO2-emissioner
- Maritimt fremstød til Finland og Åland
- Første dansk udviklede svingkøl solgt
- Fuldautomatisk skrotning af udtjente skibe
- Stor aftale om kranudstyr til Forsvaret
- Scanel får Orskov Group som medejer
- Fremtidens skibsfart kræver politisk fokus
- Alfa Laval udvider testcenter i Aalborg
- Svanehøj udvikler ny LNG fuel-pumpe
- Norsk skoleskib bygges i Danmark


Dagens mest læste

- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Stor kornudskibning fra Aalborg Havn
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- Stor interesse for at høre om forsvarspolitik


Ugens mest læste

- Russisk skib ankret op i dansk farvand
- Mystik om kollideret produkttankskib
- Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Står du lige og mangler et krydstogtskib
- Kapring var i virkelighed forsikringssvindel
- Gamle isbrydere skrottes inden længe
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
- Sidste Tyra II kranløft sætter verdensrekord
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm
Klik venligst
Klik venligst