danskerederier.gif

Kulsejladser til Ensted genoptages

Kulsejladser til Ensted genoptages

Torsdag 8. september 2022 kl: 13:02


Aabenraa Havn og SDK Shipping indgået samarbejde om mellemlagring af op mod en million tons kul årligt ved det tidligere Enstedværk, nu Aabenraa Industrihavn. Kullet skal i den kommende tid bidrage til el- og varmeforsyningen i Europa.

”Med opbakningen fra Energistyrelsen kan vores samarbejde med Aabenraa Havn sikre en forsyningskæde af energi til både danske og europæiske husstande. Aabenraa Havn er en helt unik dybvandshavn og SDK har ekspertisen i omlastning af bulkvarer”, siger Lars Jespersen, CEO for SDK Shipping.

Havnen ved det tidligere Enstedværk er blandt Nordeuropas største kul- og oliehavne med 18 meters dybde. Fra Aabenraa skal kullet fragtes videre med mindre skibe og pramme til eksempelvis Polen og Tyskland, hvor lokale el- og varmeværker skal omstilles til kulfyring og kompensere for de sanktionerede russiske leverancer af brændsel.

Aabenraa Havn købte Enstedværket i 2021 med ambitionerne om at omdanne det tidligere omlastningsdepot for kul og olie til projekter med en grøn profil på havnens område.

Med krigens udbrud i Ukraine har Aabenraa Industrihavn dog været nødt til at gå på kompromis med den grønne profil i den gode sags tjeneste: At støtte de fælles-europæiske sanktioner med Rusland og understøtte energiforsyningen i primært Danmark, Nordtyskland og Østersøregionen.

”Aabenraa Havn ligger med anlægget på Ensted inde med en europæisk unik ressource til håndtering af kul, og der er en meget stor efterspørgsel for, at dette anlæg igen tages i drift for at afhjælpe den europæiske energikrise”, siger Henrik Thykjær, havnedirektør for Aabenraa Havn.

Leverancerne til Ensted med kul vil begynde allerede fra ultimo september, hvor det første kul er planlagt til mellemlagring på havneområdet. Herfra vil mindre skibe og pramme, hente kul og fragte det videre til deres slutdestinationer ved el- og varmeværkerne rundt i Europa.

SDK Shipping og Aabenraa Industrihavn har i første omgang indgået aftale med leverandører om kulleverancer frem til slutningen af 2023 med mulighed for forlængelse ind i 2024. Størstedelen af leverancerne forventes af afvikles i vinterhalvåret, hvor energibehovet er kritisk til at holde lys og varme i både danske og nordeuropæiske hjem.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Stor kornudskibning fra Aalborg Havn
- Esbjerg Havn med i nyt havvindsamarbejde
- Nu begynder renoveringen af Langeliniekaj
- Krydstogtskib nr. 50 anløber Aarhus Havn
- Stadige flere varer hober sig op i havnene
- Havne afgørende for den grønne omstilling
- Analyse: Stort behov for havneudvidelse
- Kalundborg sender jord til Masnedø
- Aarhus Havn ramt af lange ventetider
- Aarhus containerhavn døjer med ventetid
- Frederikshavn har brug for nye lån
- Kulsejladser til Ensted genoptages


Dagens mest læste

- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Stor kornudskibning fra Aalborg Havn
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- TotalEnergies vil lagre endnu mere CO2


Ugens mest læste

- Russisk skib ankret op i dansk farvand
- Mystik om kollideret produkttankskib
- Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Står du lige og mangler et krydstogtskib
- Kapring var i virkelighed forsikringssvindel
- Gamle isbrydere skrottes inden længe
- Sidste Tyra II kranløft sætter verdensrekord
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
Klik venligst
Klik venligst