Klik venligst
danskerederier.gif

Første dansk udviklede svingkøl solgt

Første dansk udviklede svingkøl solgt

Onsdag 21. september 2022 kl: 11:01


Det danske iværksætterfirma Dacoma, som har opfundet en luftfyldt svingkøl - Airkeel, har fået sin første kommercielle kontrakt i hus. Ordren er afgivet af det tyske offshore rederi OPUS Marine, der vil montere svigkøjen under rederiets mandskabsbåde.

”Vi har indgået en forhåndsaftale, som betyder, at når vi har bevist, at vi kan få vores svingkøl til at fungere under et af deres fartøjer, så køber de systemet”, siger Arnd Baurichter, der har stiftet Dacoma.

Udviklingsarbejdet af svingkølen, som hedder Airkeel, specielt til katamaraner, er i fuld sving. Det ny tekniske design, som skal sikre, at svingkølen fungerer og er stærk nok samt kan løftes op, er på plads, og designet er på vej til at blive valideret af to uafhængige firmaer og godkendt.

”V har lavet et nyt design, som gør det nemmere at eftermontere kølen uden at bore et stort hul i bunde af båden, og hvor kølen kan løftes. Så nu har vi et design, vi har udviklet og søger patenteret, som vi kan fremstille den fysiske køl ud fra”, siger han.

Det er helt nyt, at Dacoma bevæger sig ind på markedet for dobbeltskrogsfartøjer som de katamaraner, der typisk fragter mandskab og udstyr til og fra havvindmølleparker.
Den hidtidige udvikling og foreløbige fysiske test er foregået på enkeltskrogsfartøjer.

Tidligere på året kunne Dacoma fremvise en prototype i drift på en ProZero-arbejdsbåd fra det danske værft Tuco Marine, som er med i udviklingen af svingkølen, og som står for produktionen af kølens kulfiberkrop.

Katamaranfartøjer udmærker sig ved at de kan bære en forholdsvis høj vægt, har et stort dæk og kan sejle på meget lavt vand samt grundlæggende er mere stabile end enkeltskrogsfartøjer.

”Alligevel kan vore Airkeel øge stabiliteten betragteligt og samtidig nedbringe de samlede brændstofudgifter, fordi sejladsen foregår uden brug af så meget motorkraft. Men vi er jo stødt ind i den udfordring, at vores svingkøl rækker flere meter nede under båden, så det skulle vi have løst”, siger Arnd Baurichter.

Løsningen blev et hæve-sænke-system, så svingkølen kan hæves og vippes ind under katamaranen, når den er på lavt vand som for eksempel Vadehavet. Det er det system, som Dacoma nu søger patent på.

Arnd Baurichter oplyser, at når valideringen er i hus, går produktionen af svingkølen i gang på et af OPUS Marines fartøjer, og han forventer, at fartøjer kan sættes i søen senere i år.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MAN vil halvere egne CO2-emissioner
- Maritimt fremstød til Finland og Åland
- Første dansk udviklede svingkøl solgt
- Fuldautomatisk skrotning af udtjente skibe
- Stor aftale om kranudstyr til Forsvaret
- Scanel får Orskov Group som medejer
- Fremtidens skibsfart kræver politisk fokus
- Alfa Laval udvider testcenter i Aalborg
- Svanehøj udvikler ny LNG fuel-pumpe
- Norsk skoleskib bygges i Danmark
- Danmark og Japan rykker tættere sammen
- Hempel finder ny topchef i egne rækker


Dagens mest læste

- Fregat ramt af bomber og missiler
- Tre færger får tilskud til grøn omstilling
- MAN vil halvere egne CO2-emissioner


Ugens mest læste

- Krydstogtskib sprænger fortøjningerne
- Containerskib kæntret i Iskenderun
- Nyt dansk olie- og gasfelt klar næste år
- Kender du historien om Chastine Mærsk ?
- Containerskib vædrer uddybningsfartøj
- Nyt rederi investerer milliarder i offshorevind
- Stena vil sætte flere skibe under dansk flag
- Beslaglagt oligark-yacht forlader Hamborg
- Tankskib og olieterminal i brand
- Polen vælger dansk fregat-design
Klik venligst
Klik venligst