Klik venligst
danskerederier.gif

Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand

Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
Her trængte vandet ind og fik Henriette Sand til at kæntre. Kilde: Survey Association.

Torsdag 29. september 2022 kl: 14:57


Det var som ventet grabben på uddybningsskibet Henriette Sand, der havde lavet det hul i skroget, der den 9. juni fik det næsten 100 år gamle skib til at kæntre. Det viser Havarikommissionens undersøgelse i den netop udgivne søulykkesrapport.

Det var rutine for Kjeld Magnus Olesen - indarbejdet gennem 30 år som ejer af Henriette Sand - da han den 9. juni efter endt arbejde lagde til kaj i Bønnerup Havn.

Som altid skulle dækket renses for sand ved hjælp af skovlen på gravemaskinen, der hentede vand op fra havnebassinet. Og det var her, det gik galt, fremgår det af havarikommissionens søulykkesrapport:

“Når skovlen blev anvendt til at sænke eller løfte materiale, var skovlen vinklet, så dens tænder vendte ind mod skibssiden. Da afvaskningen af dækket var den eneste opgave, hvor skovlen blev anvendt til at løfte materiale, og da skibet ikke viste tegn på stabilitetssvigt før skibet lå langs kaj, anses det for sandsynligt at skrogskaden er opstået ved, at skovlen ramte skibssiden, da bedstemanden var i færd med at løfte vand fra havnebassinet.”

Nyere uddybningsfartøjer er forstærket i siderne af skroget, netop fordi tunge redskaber som skovle kan komme i nærkontakt. Men sådan en forstærkning havde Henriette Sand, der blev bygget i 1928 som et stykgodsskib, aldrig fået.

Tvært i mod var skibets stålplader flere steder så tynde, at det var under eller på grænsen af det tilladelige. Det blev konstateret et halvt års tid før forliset, hvor der dog blev udstedt en midlertidig fartstilladelse, så skibet fortsat kunne operere.

“Det specifikke område hvor skaden blev påført var ikke blevet tykkelsesmålt, men det befandt sig i nærheden af stikprøvemålinger, hvor tykkelsen var reduceret til 50 %, og dykkere kunne ved bjærgningen konstatere at modstandsdygtigheden for stålet i området for skaden var begrænset,” skriver kommissionen i søulykkesrapporten.

Konklusion:

HENRIETTE SAND kæntrede og forliste som følge af en vandindtrængning via et hul i skibets skrog under vandlinjen, der var blevet påført af gravemaskinens skovl under arbejder ud over siden. Denne type kontakt med skibets laste- og losseudstyr var skibets skrog sårbar overfor, da det ikke var konstrueret til uddybningsarbejde. Modstandsdygtigheden af skibets skrogkonstruktion var flere steder forringet som følge af reduceret tykkelse på klædningen og tæring af spanter og knæ. Skibet var derudover sårbart overfor vandindtrængning i fraværet af vandtætte inddelinger.

Skibet blev efterfølgende slæbt til Grenaa og hugget op.

Du kan læse hele søulykkesrapporten HER.

Kilde: Den Maritime Havarikommission.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Bulkcarrier totalskader havmølle-fundament
- Profil skifter fra Zeronorth til Maersk Tankers
- Rusland vil ikke acceptere olie-prisloft
- EU prisloft på russisk olie på plads
- Søofficer får bøde for at kysse på skoleskib
- Gigantbølge dræber gæst på krydstogtskib
- Rederier: Hurtigere indfasning for lastbiler
- Hurtig forbedring af rettidigheden
- Nordic Shipholding gør klar til lukning
- Lukning af Kieler-kanalen blev langvarig
- Foreløbig ETS-aftale for skibsfarten på plads
- Læsø byråd skændes om ny færge


Dagens mest læste

- Bulkcarrier totalskader havmølle-fundament
- Skagen Havn sætter ny krydstogt-rekord
- MAN indgår nyt samarbejde med RUC
- Stor søgning til maskinmesteruddannelser


Ugens mest læste

- Sammenstød totalskader Esbjergs nye kran
- Kielerkanalen lukket efter påsejling af bro
- Lukning af Kieler-kanalen blev langvarig
- Gigantbølge dræber gæst på krydstogtskib
- Nakskovs sidste får græsk vand under kølen
- Helt ny installation skal reducere forbruget
- Læsø byråd skændes om ny færge
- Blinde passagerer gemte sig på skibsror
- Esbjerg-rederi sagsøges for kontraktbrud
- Vigtigt skridt for Maersk-nybyggeri på plads
Klik venligst
Klik venligst