Miljøstyrelsen stopper forureningskontrol

Miljøstyrelsen stopper fra årsskiftet stikprøvekontrollen af udstødningsrøgen fra de tusindvis af skibe, der passerer gennem de danske farvande. Der er ikke længere penge til at tjekke, om skibene overholder grænseværdierne for svovlpartikler, og det kritiseres fra flere sider, skriver Søfart.

Foto: Charlie 9 Helicopters..

Stikprøvekontrollen fra luften er blev finansieret af en aftale, der blev etableret i 2019, men udløber ved årsskiftet. Derfor vil der ikke længere være penge til at den helikopter, der hvert år har foretaget mere end 600 stikprøver af udstødningsrøgen fra skibe i danske farvande.

Med mindre at Folketinget hurtigt kommer i arbejde og vedtager en forlængelse. Men det kræver dannelsen af en ny regering - og det synes ikke at være lige på trapperne.

“Der blev vedtaget en såkaldt klima- og luftpakke i Folketinget i 2018, som med virkning fra 2019 sikrede finansiering til at overvåge svovludledningen fra skibstrafikken i perioden 2019 til 2022. Da programmet ikke er blevet forlænget, udløber dermed en del af de igangværende aktiviteter fra årsskiftet,” lyder det fra Miljøstyrelsen ifølge Søfart.

Nedlæggelsen af stikprøvekontrollen sker i givet fald på et tidspunkt, hvor rederne kan tjene store penge ved at se bort fra svovlreglerne, fordi prisforskellen mellem lavsvovlsolie og den traditionelle bunkerolie med højt svovlindhold er meget høj lige nu.

Rådet for Grøn Omstilling kalder det på den baggrund “en katastrofe”, at kontrollen droppes, mens Danske Rederier “er ærgerlige over at man fra myndigheders og politisk side tilsyneladende ikke længere prioriterer at sikre kontrol af skibenes udledninger i danske farvande,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier til Søfart.

Siden 1. januar 2015 har det været et krav til skibe, der sejler i bl.a. Nordsøen, Østersøen og de indre danske farvande skal benytte brandstof med maksimalt 0,1 pct. svovl med mindre skibet er udstyret med en scrubber.

Miljøstyrelsen understreger overfor Søfart, at der fortsat vil blive taget olieprøve fra skibe i danske havne for at tjekke, om de overholder reglerne.

Kilde: Søfart. 

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle