Klik venligst
danskerederier.gif
Opdateret kl. 14:00

Foreløbig ETS-aftale for skibsfarten på plads

Foreløbig ETS-aftale for skibsfarten på plads
Arkivfoto.

Torsdag 1. december 2022 kl: 08:00


Repræsentanter fra Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og det Europæiske Råd er nået til foreløbig enighed om at inkludere skibsfarten i kvotehandelssystemet fra 2024 med en indfasning over tre år. En endelig aftale forventes den 16.-17. december, oplyser Danske Rederier.

”Det er historisk, at vi nu står med resultatet af mange års politiske diskussioner om, hvordan skibsfarten skal reguleres under kvotehandelssystemet. Jeg synes, at det er en ambitiøs EU-aftale, som uden tvivl kommer til at skubbe branchen i en grønnere retning og vil give reelle reduktioner af klimagasser fra skibsfarten,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

I det oprindelige udspil var der lagt op til, at skibsfarten skulle være en del af kvotehandelssystemet allerede fra 2023.

Det er endt med, at 2024 bliver første år, hvor udledningerne tæller, og således skal rederierne afregne for 40 procent af deres udledninger fra 2024 i 2025. Det øges det følgende år til 70 procent og i 2026 til 100 procent.

Et afgørende parameter for Danske Rederier har været, at lovgivningen allerede fra 2024 skaber incitamenter til at bruge nye grønne brændstoffer som e-metanol og e-ammoniak, som er klimaneutrale, når man ser på deres samlede klimaaftryk.

Derfor har det været vigtigt at tage højde for brændstoffernes udledning helt fra udvinding ved kilden til forbrænding på skibet – en såkaldt livscyklusanskuelse (LCA).

I aftaleteksten er der dog lagt op til, at LCA ikke er med fra starten, men at der skal tages stilling til, om LCA skal indgå fremover ved en evaluering i 2026.

”Det er positivt, at LCA overhovedet er med i aftaleteksten, det var ikke givet, og vi har kæmpet hårdt for at sætte det på dagsorden. Omvendt synes vi ikke, at det er ambitiøst nok at udskyde denne beslutning til en evaluering i 2026, når vi allerede i dette årti skal have klimaneutrale skibe på vandet for at nå i mål med nuludledning i 2050. Vi snyder klimaet, når vi ikke ser på det samlede klimaaftryk, et brændstof efterlader, og lægger sten i vejen for at fremme fremtidens grønne brændstoffer,” siger Maria Skipper Schwenn.

Også Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping glæder sig over den foreløbige aftale i EU om inkludering af skibsfarten i ETS-systemet, skriver centeres i nedenstående opslag på Linkedin.


Kilde: Danske Rederier



Fakta om den foreløbige ETS aftale omfatter bl.a.:


- Skibsfarten indlemmes i ETS’en fra 2024, således at emissionerne fra 2024 betales i 2025. I 2026 betales for 70 % af 2025’s emissioner og i 2027 skal der betales for 100 % af emissionerne fra 2026.

- Fra 2024 skal alle drivhusgasser rapporteres via MRV og fra 2026 er GHG’erne omfattet af ETS.

- Midlerne fra 20 mio. kvoter svarende til 1,5 mia. EUR dedikeres via Innovationsfonden til omstilling af skibsfarten.

- Offshore skibe over 5000BT skal rapportere til MRV systemet fra 2025 og bliver fra 2027 indlemmet i ETS systemet.

- Offshore og cargoskibe på 400BT til 5000BT skal fra 2025 rapportere til MRV og vil ved revisionen af ETS lovgivningen i 2026 evt. blive omfattet af ETS’en.

- Skibsejerne har ret til kompensation for ETS omkostningen fra charteren, men er ikke juridisk forpligtet til at videreføre omkostningen.

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Hamburg Süd forsvinder som et brand
- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Semco leverer sygeplejersker til Equinor
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Maersk Supply Service lander stor kontrakt
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Pro og contra ved supplerende vindenergi
- Dømt for grundstødning ved Bornholm
- Torm i stort milliardopkøb på tankmarkedet
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Otte søfolk savnes efter forlis ud for Japan
- Fragtskib trukket fri af grunden ved Nakskov


Dagens mest læste

- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Hamburg Süd forsvinder som et brand


Ugens mest læste

- Containerskib gik til bunds i havn
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Forlængerkabel udløste voldsom skibsbrand
- Fragtskib på grund i Nakskov Fjord
- Semco Maritime vinder stor Cadeler-ordre
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Norden klar med aktie-program til ledelsen
- Ingen spor efter eksplosion på Estonia
- Maersk Supply Service lander stor kontrakt
Klik venligst
Klik venligst