Klik venligst
danskerederier.gif

Positiv udsigt for lagring af CO2 i Nordsøen

Positiv udsigt for lagring af CO2 i Nordsøen
Foto: TotalEnergies.

Mandag 9. januar 2023 kl: 10:45


Meget tyder på, at udtømte olie- og gasfelter i Nordsøen kan gøre Danmark til en europæisk hub for lagring af CO2 i undergrunden. Det bekræfter Projekt Bifrost, der nu er halvvejs i studiet af storskala CO2 transport og lagring med udgangspunkt i Harald-feltet.

“Danmark har en unik mulighed for at udvikle en helt ny grøn industri, som bidrager til Danmarks og EU’s omstilling til vedvarende energi. Jeg er stolt over, at industri og forskning er gået sammen for at kickstarte nye grønne storskalateknologier, som samtidig er omkostningseffektive”, siger Martin Rune Pedersen, landechef i TotalEnergies Danmark.

TotalEnergies er en af partnerne i det statsstøttede Projekt Bifrost, der er et 2-årigt studie, der skal bane vejen for CO2-lagring og transport i den danske del af Nordsøen. De øvrige partnere er DTU, Ørsted, Nordsøfonden og Noreco.

Den første halvdel af studiet har bekræftet, at sandstens-undergrunden i Harald-feltet og det overliggende lerlag vil være i stand til at holde på CO2, der pumpes ned i undergrunden, ligesom kalkstens-undergrund vil være velegnet.

“Disse tidlige studier af CO2 lagring i både sandstensreserver og kalkstenreserver er særdeles lovende og viser, at vi er på rette vej med Projekt Bifrost. Eftersom de fleste af fremtidens tomme olie-og gasfelter i Danmark er kalkstenbaserede, kan dette være første åbning mod at lagre CO2 i andre dele af Nordsøen - og det kan potentielt være en gamechanger”, lyder det fra centerdirektør i DTU Offshore, Morten W. Jeppesen.

Projektet undersøger også de forskellige muligheder for transport af opfanget CO2 til felterne.

“Vi har analyseret muligheden for at genbruge vores eksisterende infrastruktur med gasrør, og det tegner rigtig godt. Netop nu er vi ved at undersøge et koncept, der forbinder den eksisterende rørledning med en terminal, hvor CO2 fra forskellige kilder kan blive leveret til, for herefter at blive flyttet fra skib over i rørledning så den kan sendes til Nordsøen. Der er klare fordele i at genbruge eksisterende infrastruktur, bl.a. i form af omkostningseffektivitet, bæredygtigt og storskala-transport af CO2”, siger Johannes Sand Poulsen, chef for infrastrukturaktiver i Ørsted.

Indfangning og lagring af CO2 (CCS) betragtes som afgørende for at Danmark kan nå sit mål om en reduktion i af CO2 udledningen med 70 pct.

I næste fase af Projekt Bifrost studiet vil bidragsyderne modne transport- og lagringsløsningerne ved yderligere at undersøge infrastrukturen og teknologier.

Kilde: Projekt Bifrost.


< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vestas taber pusten i vanskeligt marked
- Semco Maritime vinder stor Cadeler-ordre
- Gigantordre fra Thor til Siemens Gamesa
- Positiv udsigt for lagring af CO2 i Nordsøen
- Grønlandsk vind skal drive grøn produktion
- Medie: Rusland tjekker pris på reparation
- Tyra II kran idriftsat forud for tidsplan
- Rusland: Eksplosioner ikke efterforsket
- Rederier med i nyt havvind partnerskab
- Sidste modul på Tyra II løftet på plads
- Første brodrager bliver sejlet ud i dag
- Grønt lys til første CO2-lagring i Danmark


Dagens mest læste

- Mand dræbt om bord på Maersk-skib
- Hamburg Süd forsvinder som et brand


Ugens mest læste

- Containerskib gik til bunds i havn
- Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
- Færge brager ind i rampe - 10 biler skadet
- Forlængerkabel udløste voldsom skibsbrand
- Fragtskib på grund i Nakskov Fjord
- Semco Maritime vinder stor Cadeler-ordre
- Maersk og MSC afbryder deres samarbejde
- Norden klar med aktie-program til ledelsen
- Ingen spor efter eksplosion på Estonia
- Dømt for grundstødning ved Bornholm
Klik venligst
Klik venligst