Hvor bliver den grønne omstilling af?

Klumme af Søren Rasmussen, CEO hos Nordhavn Power Solutions

Danmark er en af de førende skibsfartsnationer i verden, og vi har ambitioner om at få klimaneutral søfart i 2050 - ligesom mange andre store søfartsnationer. Den nye regering har ligeledes fremlagt deres regeringsgrundlag, hvor de gerne vil styrke indsatsen for at nå den grønne omstilling i søfarten og udvikle vores position som en af de førende søfartsnationer. Det skal bl.a. ske ved at fremme de grønne brændstoffer.

Det vækker stor glæde hos os, hvor klimaet står højt på dagsordenen. Allerede sidste år lancerede vi hos Nordhavn Power Solutions en effektiv metanolmotor, der skal hjælpe flere i branchen med at nå deres klimamål. Der er flere fordele ved metanol i forhold til traditionelle brændstoffer, og det kan forklare, hvorfor rederier såsom Mærsk, ESVAGT og DFDS har valgt at gå i den retning.

Men selvom løsningerne for at opnå klimavenlig søfart allerede findes, så spekulerer jeg over, hvorfor det ikke går hurtigere med den grønne omstilling i den danske søfart?

En af de vigtigste årsager til, at den danske søfartsbranche ikke foretager den grønne omstilling hurtigere, kan være de økonomiske udfordringer. Skiftet til alternative brændstoffer og teknologier kræver ofte store investeringer, og det kan være svært for mange virksomheder i erhvervet at finde de nødvendige midler. Man skal huske på, at investeringer i den grønne teknologi ikke kun er godt for miljøet, men også kan være økonomisk bæredygtigt på længere sigt.

En anden årsag har tidligere været den politiske vilje og mangel på klare mål og reguleringer. Selvom der er sat tydelige mål om at gøre alle danske skibe CO2-neutral senest i 2050, er der ikke sat klare milepæle på plads for, hvordan dette skal opnås. Formentligt vil den nye regering komme med tydelige markører, der skal vise, hvordan vi opnår vores klimamål.

En tredje årsag kan være det manglende kendskab og erfaring med alternative brændstoffer og teknologier, hvilket kan gøre det svært for virksomhederne at vurdere og implementere disse løsninger. Mange er bange for at vælge den forkerte teknologi eller det forkerte brændstof. Vi har selv mødt en del skepsis til metanol.

Som virksomhed, tror vi på kraften i metanol som brændstof, og vi har investeret meget i det.

Brændstoffet er tilgængeligt for alle, har flere leverandører allerede meldt ud. Desuden bliver verdens største anlæg til fremstillingen af metanol bygget i Danmark. Dermed vil der ikke komme en mangel på brændstoffet og vi kan være selvproducerende.

Den teknologi, der står bag vores metanolmotor, minder på mange områder om dieselmotorer. Den adskiller sig blot ved at drifte på et mere klimavenligt brændstof. Det betyder endvidere, at det tekniske personale ikke behøver meget efteruddannelse for at servicere og vedligeholde metanolmotoren. Samtidig ligger 90 % af alle reservedelene på lager i hele verden.

Det er nødvendigt, at den grønne omstilling kommer til at gå hurtigere. Søfarten står for en stor andel af verdens CO2-udledning, og det er vigtigt at reducere dette for at mindske de globale klimaforandringer. Ved hjælp af et stærkt samarbejde mellem branchen og regeringen kan vi skabe de nødvendige ændringer. Større bevågenhed for teknologierne og mere opmærksomhed på de bæredygtige brændstoffer kan få os et stort skridt tættere på vores mål.

(Klummer er ikke et udtryk for Maritime Danmarks holdning)

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course