Nu hopper også HMM på metanol-bølgen

Arkivfoto.
Tirsdag 14. februar 2023 kl: 13:57
Først var det Maersk. Siden fulgte Cosco Shipping og CMA CGM. Og nu bestiller også Sydkoreas HMM nye containerskibe, der kan sejle på metanol. Rederiet har netop offentliggjort en ordre på ni 9.000 teu containerskibe til en samlet værdi på omkring 7,8 mia. kr.
De nye grønnere skibe skal bygges på de to sydkoreanske værfter Hyundai Samho Heavy Industries og på HJ Shipbuilding and Construction og være klar til levering i 2025 og 2026.
HMM siger i forbindelse med offentliggørelsen af nybygningskontrakterne, at rederiet dermed har taget det første skridt mod at udvide flåden med skibe, der benytter alternative brændstoffer.
Det var A.P. Møller - Maersk, der med bestillingen af først otte, siden 12 metanol-drevne containerskibe på 16.000 teu, der var først til at satse på grøn metanol, som et af fremtidens karbon-neutrale brændstoffer.
Det skete i fjor på et tidspunkt, hvor der ikke var udsigt til at det grønne metanol villle være tilgængelig i tilstrækkelige mængder. Derfor startede Maersk opbygningen af en række partnerskaber med selskaber, der skal producere det grønne brændstof i tilstrækkelige mængder.
Siden fulgte ordrer på metanoldrevne containerskibe fra kinesiske Cosco Shipping, franske CMA CGM og nu HMM.
Det store spørgsmål er fortsat, om det bliver muligt at producere tilstrækkelig mængder grøn metanol - eller om skibene i nogen grad kommer til at sejle på konventionelt brændstof.
-emte