Lederne Søfart dropper konflikt trods flertal

Jens Marquard Sørensen, fmd. Lederne Søfart.
Onsdag 1. marts 2023 kl: 08:00
Selvom en afstemning blandt navigatørerne viste et flertal for at gå i konflikt, valgte bestyrelsen i Lederne Søfart at droppe dette kampskridt. I stedet vil fagforeningen nu gå rettens vej for at tvinge Danske Rederier til at anerkende Lederne Søfarts forhandlingsret i forhold til overenskomster.
Rederier med danske navigatører blandt medarbejderne bliver ikke kastet ud i konflikt fra 1. april, selvom et flertal blandt de medlemmer, der valgte at stemme, ønskede at tage dette skridt, som også var anbefalet af bestyrelsen.
“Der er et flertal, som har stemt for at gå i konflikt, men vi må også konstatere, at det kun er 30 pct. af de medlemmer, som er under overenskomsten, der har stemt. En stemmeprocent på 30 er i en fagforeningskontekst pænt, men bestyrelsen mener alligevel ikke, at det er tilstrækkeligt. Derfor har vi i bestyrelsen valgt ikke at indstille til at gå i konflikt,” skriver formanden for Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensen til medlemmerne.
I stedet planlægger foreningen nu at få arbejdsrettens ord for, at Danske Rederier “handler i strid med overenskomsten, når de ikke forhandler navigatørernes overenskomst med os”.
“Vi er i tæt dialog med en advokat, der rådgiver os, og vi er derfor ved at se ind i, hvordan en konkret anklage skal se ud. Vi orienterer jer selvfølgelig så snart, der er nyt om den del,” skriver formanden.
I Danske Rederier er direktøren for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse, Anne Windfeldt Trolle godt tilfreds med, at konflikten er aflyst.
“Vi er naturligvis glade for, der ikke kommer konflikt. Samtidigt kan vi afvise al snak om, at vi skulle have handlet i strid med overenskomsten, og at vi skulle have svigtet den danske model. Derfor tager vi også truslen om en retssag med ophøjet ro,” hedder det i en udtalelse fra direktøren.
Danske Rederier organiserer omkring 80 pct. af de danske navigatører, men blev sat uden for døren som overenskomstpart, da Danske Rederier i oktober i fjor valgte at sammenlægge sine to arbejdsgiverforeningen DRO I og DRO II under navnet Danske Rederier Arbejdsgiver.
Ved den lejlighed blev Dansk Metal, der havde overenskomsten på DRO I området den fortsættende part.
-emte