Svitzer er blevet storforbruger af madolie
Der er brugt madolie i tankene, når en stor del af Svitzers slæbebåde i Storbritannien lægger fra kaj. “Nu er vi på 60 skibe, og vi har snart ikke flere slæbebåde i Storbritannien, som vi kan konvertere,” siger direktør, Kasper Nilaus til Børsen.
Det er både mijlørigtig og klimavenligt og brugen af brugt madolie har betydet, at Svitzer sidste år reducerede sin udledning med 21.000 ton CO2.
Testen
er gået så godt, at Svitzer nu overvejer at benytte brændstoffet i Holland, Skandinavien, Brasilien og Australien “inden for de næste to til tre år”.
Svitzer har kommercialiseret produktet, der sælges til kunder, der ønsker at reducere deres CO2-aftryk og gerne vil betale op til 10 pct. for en certifceret CO2-neutral sejlads.
“Det er gået rigtig fint. Havnene er glade, vi har kunnet sælge produktet til nogle kunder, og vi har reduceret vores CO2-udledning betragteligt. Og vi har kunnet reducere nogle af vores kunders scope 3-udledning, fordi de køber produktet,” siger Kasper Nilaus til Børsen.
Forsøget er startet i Storbritannien, fordi briterne giver statsstøtte til biobrændstof, der ifølge direktøren kan koste op mod fire-fem gange mere end almindelig skibsolie. Svitzer er dog åben for at starte i et land, der ikke giver statsstøtte.
“Subsidier skaber incitament til en hurtigere udrulning, end man ellers ville have fået. Vi skal kigge på det alligevel. Det er klart, at det så bliver en anden udregning, og det bliver noget med at sørge for, at havne og kunder er ombord, når man går i gang, ” siger Kasper Nilaus.
Biobrændstof som brugt madolie bliver dog aldrig den klimavenligere løsning for at alle Svitzers omkring 450 slæbebåde, og rederiet kigger derfor også på grøn metanol og batterier som alternativer til konventionelt brændstof.
Kilde: Børsen.