Ærø søger EU-støtte til eldrevne færger
Ærø Kommune går nu for alvor i gang med planerne om at udvikle verdens første eldrevne færger på Ærø. Kommunen har netop sendt en ansøgning om økonomisk støtte på 90 millioner kroner til ”Vision Grønne Færger” til EU.
Projektbillede af ny el-færge.
”Hvis vi får pengene, vil vi også kunne bygge og levere el-færger. Hvis man kan lægge hele færgefarten om til CO2-neutral transport vil det hjælpe rigtig meget”, siger projektleder i Ærø Kommune, Thomas Estrup til TV2 Fyn.
Drømmen er, at Ærø som de første i verden, der får el-drevne færger, der kan klare større afstande. Der findes allerede mindre el-drevne færger i blandt andet Norge, men de kan kun sejle over korte afstande. Planen på Ærø er, at fire færger skal sejle i rutefart mellem Ærø og fastlandet, og de skal forsynes med strøm fra øens vindmøller.
”Det er tale om en verdensnyhed inden for skibsfart, når dette koncept bliver realiseret”, siger Henrik Habbarth Mikkelsen, der er koordinator på projektet til TV 2 Fyn.
Projektet med de eldrevne færger startede i 2011. Hvis ansøgningen bliver godkendt i EU, vil de første el-færger kunne sejle fra Ærø om tre år. Ærø Kommune forventer at få svar fra EU i løbet af juni.
I stedet for tre store dieselfærger satses på mindre eldrevne færger med batteridrift og ladning fra vindstrøm.
Alle Ærøs færger kan forsynes af to vindmøller (2,3 MW) ved ren batteridrift, således opnås nul udledning af CO2 og NOx.
El-færgen tager 25 biler med en besætning på kun tre, men kan transportere mere end M/F Ærøskøbing eller Skjoldnæs på grund af højere fart (kortere overfartstid), hvis indsat fra Marstal eller Søby.
El-færgen bruger under halvt så meget energi som tvillingefærgerne ved samme fart og kan alligevel bære tre lastbilstræk.
Det slanke skrog giver højere hastighed i sejlrender 13-15 knob.
Kilde: TV2 Fyn og greenferryvision.dk