Svovltung olie væk fra spotmarkedet i 2020

Rederier, der installerer scrubbere på deres skibe, må indstille sig på at købe den svovltunge olie på terminskontrakter, når de nye IMO-regler om svovludledning træder i kraft 1. januar 2020. Det skyldes ifølge oliegiganten ExxonMobil, at leverandører vil konvertere deres lagre til olie med lavt svovlindhold.

Svovltung olie til skibe med scrubbere kan blive sværere at finde i fremtiden..

Bunkerleverandører verden over vil fokusere på at kunne levere olie med lavt svovlindhold til 99 pct. af verdensflåden af oceangående skibe, der fra 1. januar 2020 bliver tvunget til at benytte dette brændstof for at overholde de nye regler om et maksimalt svovlindhold på 0,5 pct. i stedet for 3,5 pct.

Resultatet vil blive, at lagrene bliver fyldt op med den mere miljøvenlige olie, mens den svovltunge olie vil være tilgængelig langt færre steder.

“Det handler ikke om, at olien vil forsvinde fra markedet. Det handler om logistik,” siger John LaRese, der er rådgiver i ExxonMobil til TradeWinds.

Det betyder, at redere der har brug for den svovltunge olie til deres skibe, bliver tvunget til at købe den på terminskontrakter. Den vil forsvinde fra spot-markedet, forudser han.

“Vil olie med højt svovlindhold være tilgængelig i en given havn, når du har brug for den, for at få gavn af din scrubber? Det er bekymringen. Hvis du har en scrubber, bliver du nødt til at tale med din leverandør om en terminskonrtrakt,” siger han.

I stedet for at købe små mængder af den billigere olie med højt svovlindhold på spotmarkedet, kan rederne blive nødt til at binde sig til fx. 40.000 tons over et år, i stedet for at købe 1.000 tons af gangen, når de har brug for det.

Problemet er største for de mange skibe, der ikke sejler på faste ruter. Krydstogtsrederier - der i mod - ved hvor deres skibe sejler hen og investerer derfor i scrubbere, fordi de kan planlægge deres bunkering.

“De ved, hvor de sejler hen. De hører til de operatører, der er heldige,” siger John LeRese.

På disse breddegrader er DFDS i gang med at udstyre sine skibe med scrubbere. De har også fordelen af at kunne planlægge bunkering, fordi skibene sejler i fast rutefart.

I dag vurderes det, at blot 400 af verdens ialt 50.000 til 60.000 oceangående skibe er udstyret med scrubbere.

Kilde: TradeWinds.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course