Svovltung olie væk fra spotmarkedet i 2020

Rederier, der installerer scrubbere på deres skibe, må indstille sig på at købe den svovltunge olie på terminskontrakter, når de nye IMO-regler om svovludledning træder i kraft 1. januar 2020. Det skyldes ifølge oliegiganten ExxonMobil, at leverandører vil konvertere deres lagre til olie med lavt svovlindhold.

Svovltung olie til skibe med scrubbere kan blive sværere at finde i fremtiden..

Bunkerleverandører verden over vil fokusere på at kunne levere olie med lavt svovlindhold til 99 pct. af verdensflåden af oceangående skibe, der fra 1. januar 2020 bliver tvunget til at benytte dette brændstof for at overholde de nye regler om et maksimalt svovlindhold på 0,5 pct. i stedet for 3,5 pct.

Resultatet vil blive, at lagrene bliver fyldt op med den mere miljøvenlige olie, mens den svovltunge olie vil være tilgængelig langt færre steder.

“Det handler ikke om, at olien vil forsvinde fra markedet. Det handler om logistik,” siger John LaRese, der er rådgiver i ExxonMobil til TradeWinds.

Det betyder, at redere der har brug for den svovltunge olie til deres skibe, bliver tvunget til at købe den på terminskontrakter. Den vil forsvinde fra spot-markedet, forudser han.

“Vil olie med højt svovlindhold være tilgængelig i en given havn, når du har brug for den, for at få gavn af din scrubber? Det er bekymringen. Hvis du har en scrubber, bliver du nødt til at tale med din leverandør om en terminskonrtrakt,” siger han.

I stedet for at købe små mængder af den billigere olie med højt svovlindhold på spotmarkedet, kan rederne blive nødt til at binde sig til fx. 40.000 tons over et år, i stedet for at købe 1.000 tons af gangen, når de har brug for det.

Problemet er største for de mange skibe, der ikke sejler på faste ruter. Krydstogtsrederier - der i mod - ved hvor deres skibe sejler hen og investerer derfor i scrubbere, fordi de kan planlægge deres bunkering.

“De ved, hvor de sejler hen. De hører til de operatører, der er heldige,” siger John LeRese.

På disse breddegrader er DFDS i gang med at udstyre sine skibe med scrubbere. De har også fordelen af at kunne planlægge bunkering, fordi skibene sejler i fast rutefart.

I dag vurderes det, at blot 400 af verdens ialt 50.000 til 60.000 oceangående skibe er udstyret med scrubbere.

Kilde: TradeWinds.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark