VW tager første LNG-drevne bilskib i brug

Onsdag 17. juni 2020 kl: 13:55

VW tager første LNG-drevne bilskib i brug
Omkring 100 chauffører kørte de knap 5.000 personbiler om bord på VW´s første LNG-drevne bilskib. Foto: VW.

Volkswagen Group sendte i går verdens første LNG-drevne bilskib ud på sin jomfrurejse, pakket med mere end 4.800 nye biler om bord. Siem Confucius er det første af to skibe bygget på det kinesiske Xiamen værft, der skal afløse Volkswagens konventionelle oliedrevne transportskibe.

Det LNG-drevne bilskib afsejlede i går fra Emden i Tyskland, chartret af verdens største producent af personbiler, på sin første tre uger lange rejse til Mexico med stop i Canada og USA på vejen.

Den tyske bilgigant vil benytte begge skibe på sin transatlantiske rundtur fra Emden til Mexico. Det andet skib, Siem Aristotle, bliver leveret senere på året.

VW bliver den første bilfabrikant, der benytter LNG-drevne skibe til langdistance distribution af biler og lette køretøjer.

Skibene er udstyret med to LNG tanke med en kapacitet på hver 1.800 kubikmeter, nok til en hel transatlantisk rundtur - inkl. lidt ekstra i tankene til flere dages sejlads, oplyser Volkswagen.

Skibene bliver drevet af en 12.600 kilowatt duel-fuel maskine med direkte indsprøjtning fra MAN Energy Solutions og er “fremtidssikret for yderligere udviklinger i regenerative brændsler”.

På mellemlangt sigt kan de også køre på biogas og derfor blive nærmest CO2-neutrale ifølge Volkswagen.

“Vi er stolte af at have bestilt verdens første LNG-drevne biltransportskibe af den størrelse,” siger Thomas Zernechel, der er chef for logistik i Volkswagen Group og tilføjer, at det er en vigtig del af koncernens strategi om at blive CO2-neutrale.

VW arbejder på at reducere sin samlede CO2 udledning med 30 pct. i 2025 og være CO2 neutral i 2050.

Kilde: Offshore Energy

Redaktionen

Copyright © Maritime Danmark. Alle artikler, fotos og øvrige illustrationer, der er på disse sider, stammer fra Maritime Danmark. Artikler, fotos og øvrige illustrationer er beskyttet af de ophavsretslige regler og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden tilladelse.