Olieplaforme er også UNESCO Verdensarv

Det noget overraskende synspunkt kommer fra Per Kristian Vareide, der er kommunaldirektør i Stavanger. Han mener at nogle af de store betonkonstruktioner, der blev bygget til offshore sektoren fra 1974 til 1995, bør bevares for eftertiden.

Foto: Wikipedia.

I en redergørelse skriver kommunaldirektøren, at der er sket etnenorm udvikling på norsk sokkel, og det vil være vigtigt at bevare en del ad konstruktionerne.

Troll-A platformen herover er bl.a. en af disse platforme, der blev bygget 14 i periode, Planen er at fjerne topsides, så der kun er benene der står tilbage.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib forberedes på vinter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle