Krydstogtskibe ved Grønland bekymrer

Søfartsstyrelsen kæmper i øjeblikket for at få den Internationale Maritime Organisation til at kræve, at krydstogtskibe aldrig sejler alene og er konstrueret til issejlads, når de sejler i isfyldte farvand.

”Vi er meget bekymret over krydstogtskibe, der sejler alene i isen. De er afhængige af at kunne hjælpe sig selv, da redningsmandskab kan være flere dage om at komme frem. Derfor bør det være et krav, at man altid sejler mindst to skibe”, siger Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen, til Ingeniøren.

Kravet falder sammen med, at antallet af besøg fra krydstogtskibe i Grønland er steget de seneste år og nu ligger på omkring 40 om året.

Søfartsstyrelsen deltager i dag i et møde hos IMO, hvor de skal arbejde videre med det foreløbige udkast til et sæt regler for sejlads i arktiske områder. Reglerne er nødvendige for at øge sikkerheden for det stigende antal krydstogtskibe, der bevæger sig ud i ekstreme farvande langt fra redningsmuligheder, mener Per Sønderstrup.

Søfartsstyrelsen håber også, at IMO vil vedtage en del af de krav, Danmark allerede stiller til kystnær sejlads ved Grønland. Søfartsstyrelsen stiller blandt andet krav til konstruktionen af skibe, redningsudstyr og navigationsudstyr.

På DTU rynker seniorforsker Hans Otto Kristensen også på øjenbrynene over krydstogtskibenes færden i ishavet. Han mener dog ikke, at skibenes skruer er det store problem, men derimod deres skrog.

”Krydstogtskibe burde slet ikke sejle i de her områder og slet ikke alene. Den værste risiko er, at der går hul, som det skete med Costa Concordia, hvor 4.200 mennesker nu er evakueret. Hvis det sker ved Arktis, så risikerer vi at stå med en katastrofe”, siger Hans Otto Kristensen til Ingeniøren.

Et yderligere problem er, at søkortene omkring Grønland er upræcise. På østkysten mangler store områder helt søopmålinger, mens de opmålte områder har usikre og gamle data.

Om de danske krav bliver vedtaget i IMO, vil først stå klart i 2013 eller 2014, hvor den såkaldte Polarkode ventes at træde i kraft.

Kilde: ing.dk

Se herunder en video af krydstogtskibet Costa Delizios, der tilhører samme rederi som det kæntrede Costa Concordia, der i 2011 sejlede igennem en del gletcheris fra Ilulissat isfjord på vej mod Ilulissat i Grønland.

Costa Delizios er 294 meter langt og dermed længere end Costa Concordia .

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle