Risikofrit at snyde med svovlkrav

Det bliver muligt for snydere at sejle ustraffede gennem de danske farvande, når det nye svovldirektiv træder i kraft 1. januar 2015. Maritim konference den 17. november afdækkede, at myndighederne ikke har resurserne klar til at håndhæve den nye lov.

”Vi må blot konstatere, at håndhævelsen ikke kommer til at ske fra dag et. De nationale myndigheder ved tydeligvis ikke, hvad de skal stille op. I bedste fald vil de stikprøver, som eksempelvis de svenske myndigheder vil foretage, højst ramme en halv procent af landets 85.000 årlige havneanløb. Selv om de planlagte svovl-sniffere på broer eller som flyvende droner kommer i drift, er der ingen, der kan følge op over for synderne. Vi må også konstatere, at de planlagte bøder næppe virker afskrækkende”, siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime.

Danske myndigheder vil ikke være klar til hverken at opdage den ulovlige forurening eller straffe synderne, når de nye svovlregler træder i kraft fra nytår. Det blev klart på en konference i midten af november, der var arrangeret af Skibsteknisk Selskab i samarbejde med IDA Maritim og NOVImaritim. Det er til skade for den maritime industri og de rederier, der går forrest er med at udvikle og anvende nye teknologier.

Michael Prehn mener, at det alt i alt betyder dårligere konkurrencevilkår for producenter af udstyr, der kan rense røggasser eller levere motorer, der kan sejle på eksempelvis flydende naturgas, samt rederier, der har købt og installeret renseudstyr eller investeret i motorer, der kan anvende renere og dyrere brændstof.

I de såkaldte SECA/ECA-miljøzoner må skibe fra 1. januar 2015 kun udlede 0,1 procent svovl i røgen, hvor grænsen i dag er 1 procent. Det får betydning for skibe, der sejler igennem danske farvande, store dele af Østersøen, den engelske kanal og den del af Nordsøen, der ligger mellem England og Danmark, samt nær kysterne ud for Nordamerika.

Når skibene i disse områder skal udlede 90 procent mindre svovl, kan rederierne gøre én af tre ting: 1. Købe og installere scrubbere, der renser røgen, som flere rederier allerede har gjort. 2. Bruge renere, men dyrere brændstof, som for eksempel marinediesel, der koster det dobbelte af heavy fuel. 3. Bruge flydende naturgas, LNG, der enten kræver en ny motor eller betydelig ombygning. Desuden er det i øjeblikket sværere at få tanket brændstof.

”Alle tre løsninger løber op i betydelige beløb. Også langt mere end de planlagte bødetakster. Så det er desværre nærliggende at tro, at mange vil benytte sig af en fjerde mulighed, nemlig at snyde,” siger Michael Prehn.

Kilde: Danske Maritime

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course