Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen fandt ikke mindre end 37 fejl og mangler om bord på det russisk ejede fragtskib Aressa, da styrelsen gennemførte en havnestatskontrol, mens skibet lå ved Prøvestenen i København onsdag. Skibet er nu tilbageholdt. Det skriver CO-Søfart på sin hjemmeside.

Foto: Morten Bach, ITF.

”Forholdene om bord lever langt fra op til, hvad vi betegner som kvalitetsskibsfart”, siger synschef Martin John, Søfartsstyrelsen.

”Vi har søfarende om bord, der ikke har fået løn, og der er absolut rod i lønregnskaberne med tvivl om, hvad de har fået og om de har fået løn. Dertil kommer, at der er møgbeskidt, der er ingen varme og provianten – der er mangelfuld - lever ikke op til kravet om en sund og varieret kost”, siger Martin John.

”Hvad angår det sikkerhedsmæssige er der alene 33 fejl og mangler. Og det er ikke i småtingsafdelingen. Vi taler om defekt brandudstyr og søkort, der er mere end to år gamle, for nu bare at nævne et par af punkterne”.

Ifølge CO-Søfart er det 3. gang indenfor det seneste år skibet tilbageholdes, og det står dermed overfor at blive forment adgang til havne i bl.a. Europa.

Aressa er 41 år gammelt, russisk ejet, indregistreret under Cameroun-flag og på 2.650 DWT. Besætningen tæller 11 - heraf er 9 fra Rusland og 2 fra Hviderusland.

I november sidste år lå Aressa fire dage tilbageholdt i Azov i det Azovske Hav i Rusland. Defekter ved redningsbåde og brandslukningsudstyr var blandt årsagerne til tilbageholdelsen. Skibet blev frigivet af de russiske myndigheder på betingelse af, at det sejlede til værft for reparation. Om det har været på værft herefter, står ifølge CO-Søfart hen i det uvisse.

To måneder senere, 23. januar i år, fandt havnestatsinspektørerne i Goole i Storbritanien 24 fejl og mangler ved skibet. 13 af manglerne var så grove, at de hver for sig gav grundlag for tilbageholdelse. Også her konstaterede inspektørerne defekter og mangler ved redningsmidler, manglende certifikater og mangelfulde hyrekontrakter - blandt meget andet.

'Aressa' lå tilbageholdt i Goole i halvanden måned og fik 12. marts lov til at afsejle mod forevisning af dokumenteret aftale med værft om reparationsophold.

Da Søfartsstyrelsens havde konstateret flere brud på the Maritime Labour Convention, blev ITF-Danmark orienteret.

ITF-inspektør Morten Bach torsdag om bord for at tilbyde besætningen sin hjælp i forbindelse med manglende lønudbetalinger mv.

-Men jeg blev kort og godt smidt i land af skibets russiske kaptajn, der under ingen omstændigheder behøvede hjælp, siger Morten Bach. ”Det var mit klare indtryk, at besætningen er undertrykt og bange for konsekvenserne ved at kontakte f.eks. os. Og det, jeg nåede at se af skibets tilstand, er bedst beskrevet med et enkelt ord: Rystende.

-Kaptajnen fastholdt, at rederiet har bestilt proviant, og at det ville komme om bord i dag. Men jeg har min tvivl, siger Morten Bach.

”Vi følger op og kontrollerer, at der kommer proviant og vand om bord”, siger synschef Martin John.

Med udsigten til en sandsynligvis længerevarende tilbageholdelse af skibet, dets tilstand taget i betragtning, er der risiko for, at rederiet bare lader besætningen i stikken.

”Det ser vi desværre af og til. Og her har vi allerede gode samarbejdsrelationer på plads til at tage hånd om det, hvis det skulle ske”, siger Martin John.

Kilde: CO-Søfart

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course