Maersk:Første batteripakke på containerskib

Maersk er klar til at installere verdens første batteri-system på et containerskib. Batteripakken på 600 kWh skal installeres på Maersk Cape Town, hvor det skal optimere og aflaste skibets generatorer, så de kan drives med størst mulig effektivitet og samtidig spare CO2-udledning

Verdens første batterisystem til et containerskib er installeret i to containere..

Batteriprojektet, der er det første af sin art på et containerskib, er et lille hjul i Maersk´s strategi om at reducere udledningen af drivhusgasser til nul i 2050.

“Denne test vil give os større forståelse af energilagring og vil understøtte Maersk i fremdriften mod mere elektrificering af flåde og havneterminaler. Maersk vil fortsætte med at facilitere, teste og udvikle løsninger med mindre CO2 udledning på vores rejse mod at blive CO2-neutrale i 2050,” udtaler Søren Toft, COO i Maersk i forbindelse med lanceringen.

Batterisystemet, der blev præsenteret ved en presseevent i APM Terminals på Aarhus Havn i dag, er produceret af Trident Maritime Systems i Odense og de to containere med batterier og tilhørende systemer vil om få dage blive fragtet til Singapore, hvor det skal installeres i det 4.500 teu store Maersk Cape Town, der er i rute mellem Asien og Vestafrika.

“Batteriteknologien er endnu langt fra at kunne benyttes til fremdrift af de store containerskibe, men skibene er også udstyret med en lang række hjælpemotorer, der driver alt fra lys, pumper, elektronik osv. og her kan vi bruge batterier,” siger Ole Graa Jakobsen, der er chef for flådeteknologi i Maersk.

Batterisystemet fra Trident Maritime System forbindes med skibets dieseldrevne generatorer og kan dermed benyttes som en buffer, der kan levere ekstra power, når det er nødvendigt - f.eks til skibets thrustere - eller være med til at drive generatorerne mere effektivt.

I dag kører skibets tre generatorer ofte med en lav virkningsgrad på f.eks 20 pct., hvilket ikke er energieffektivt. Med batteripakken kan to af generatorerne lukkes helt ned, mens den tredje kan køre med den en virkningsgrad på 80.

“Dermed kan brændstofbruget - og CO2-udledningen reduceres,” forklarede Shaun Blyde, project lead, electrical & automation design i Maersk. Det estimeres forsigtigt, at batteripakken kan reducere CO2-udledningen fra skibet med ca. 830 tons pr. år.

Batteripakken til Maersk Cape Town koster ifølge Shaun Blyde omkring 1 mio. dollar.

Hvis den virker efter hensigten vil Maersk installere dem på de øvrige skibe i samme størrelse. Men først når det bliver kommercielt bæredygtigt. “Vi vil formentlig se en gradvis implementering af systemet på de 21 søsterskibe til Maersk Cape Town efterhånden som prisen på batterier falder,” siger Ole Graa Jakobsen.

I første omgang skal batterisystemet vise sit værd på Maersk Cape Town i løbet af 2020.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark