Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre
Halvdelen af landets maritime virksomheder forventer nu at skulle fyre medarbejdere på grund af corona-krisen, mens hver femte endnu ikke kan overskue situationen. Kun tre ud af ti virksomheder ventes at beholde alle deres ansatte. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Maritime.
Ud af de virksomheder, der kommer til at skulle fyre, forventer godt en tredjedel at kunne holde sig under ti pct., mens knap seks ud af ti forventer at fyre op til halvdelen deres ansatte, og seks pct. risikerer at komme helt op på 80 pct. af medarbejderne, viser undersøgelsen.
“Tallene er alarmerende. Der er brug for opgaver fra det offentlige omgående. Ordrebøgerne er tomme, og det kan simpelthen ikke vente. Hver dag betyder nye fyringer, og samtidig viser vores undersøgelse, at det selv med lønkompensation er for dyrt for mange af vores medlemmer at holde på medarbejderne. Så disse tal er et opråb til de kommuner og statslige enheder, der ejer skibe,” siger Jenny Braat, der er adm. dir. i Danske Maritime.
Hun har tidligere opfordret stat og kommuner til at fremskynde service, reparationer og grøn opdatering af deres skibe. Tilsammen råder myndighederne over mere end 150 skibe, og opgaver på nogle af disse skibe kan få afgørende betydning, understreger Danske Maritime.
Samtidig viser undersøgelsen, at mange af de maritime virksomheder kun i begrænset omfang får glæde af regeringens hjælpepakker. Det er først og fremmest nye ordrer, der er brug for, men andre ting kan også hjælpe.
“For det første ville lønkompensation være langt mere anvendelig, hvis den kunne bruges sammen med en lovliggjort midlertidig lønnedgang. For det andet kan det bidrage positivt at sætte gang i ny forskning og produktudvikling, som dels fastholder viden og kompetencer, og som samtidig skaber noget at bygge videre på. Og for det tredje er der brug for nogle særlige tiltag for de mange rejsende montører i industrien, som rundt i verden har brug for mere lempelige rejsemuligheder. Lukkede grænser er for et globalt erhverv noget nær en katastrofe, siger Jenny Braat.
Kilde: Danske Maritime