Esvagt Bravo takker af efter 39 år

Tidligere i år afmønstrede Esvagt Bravo rederiets flåden efter 39 års tro tjeneste. Skibet var et af de allerførste skibe i flåden og har i høj grad skabt fundamentet for rederiet og formet Esvagts virksomhedskultur.

“På rigtig mange områder har Esvagt Bravo været med til at forme det Esvagt, vi kender i dag”, siger Kristian Ole Jakobsen, DCEO i Esvagt.

“Skibet har en meget stor aktie i udviklingen af vores sikkerhedskultur, i udformningen af vores specialdesignede FRB’er (Fast Rescue Boats) og ikke mindst vores træning i at sejle både”, siger Kristian Ole Jakobsen.

Natten til den 6. november 1985 kom den engelske coaster Pauline S i alvorlige problemer i Nordsøen og udsendte et mayday.

Det var en nat med stærk storm, 14 meter høje bølger og snebyger, og den svære sø var i gang med at splitte Pauline S ad. Coasterens dæksluger var trykket ind, og vinduerne i styrehuset var knust.

Esvagt Bravo modtog nødkaldet 20 sømil væk, hvor skibet lå som standby-fartøj ved Tyra W, og begav sig mod coasteren.

I det hårde vejr tog det tid at nå frem, og det var daggry, da man fik kontakt med coasterens besætning, som var klar til at forlade skibet.

Inden da havde både en dansk og en tysk redningshelikopter opgivet forsøg på at bjærge besætningen, fordi mastens rigning forhindrede adgang.

I stedet blev det besluttet at sætte FRB’en fra Esvagt Bravo på vandet og hente coasterens otte besætningsmedlemmer. Det skete ad to omgange – og ikke uden udfordringer. Et kvindeligt besætningsmedlem turde ikke springe ned i redningsbåden, men måtte trækkes ned i båden ved benene, og coasterens kaptajn måtte hales op ad vandet, da han forfejlede sit spring ned i FRB’en.

Alle nåede efter blot 25 minutters indsats sikkert ombord på Esvagt Bravo, og de tre besætningsmedlemmer i FRB’en blev efterfølgende hædret af Kronprins Frederiks Fond for ”…udvist mod og snarrådighed”

Det var på mange måder en skelsættende begivenhed, da Esvagt Bravo under en novemberstorm bjærgede otte besætningsmedlemmer fra coasteren Pauline S i Nordsøen.

”Først og fremmest for de otte, som reddede livet – men også for Esvagt”, husker daværende direktør i rederiet, Ole Andersen. ”Under de-briefingen sagde ’Esvagt Bravo’s engelske skibsassistent, Harrold, til mig:

”Ole, hvis vi bare kan få båden på vandet og op igen, så kan vi sejle i al slags vejr”. Det havde været en voldsom aktion med meget store bølger og storm, og alligevel var det sådan, han så på det. Det gjorde indtryk og bekræftede os i, at vi kunne gøre en forskel med vores både”, siger Ole Andersen.

November-stormen var en af mange gange, hvor Esvagt Bravo og Esvagts bådkompetencer gjorde en forskel. Gennem 39 års aktiv tjeneste har skib og besætning absolut fortjent sin hyre, både gennem skarpe aktioner og gennem påpasseligt beredskab døgnets 24 timer, året rundt.

“Vi har lært meget om redningsarbejde gennem ‘Esvagt Bravo’ og de andre gruppe-3 skibe”, siger Ole Andersen.

”Hele skibets levetid har været en lang læringskurve, hvor vi har forbedret vores træning, udviklet vores grej, ændret på proceduren og udviklet nye løsninger. Rigtig meget af det, vi har i ESVAGT i dag; hele vores træningskultur og ambition om at være de bedste, er formet af skibe som ’Esvagt Bravo’”, siger han.

”Skibets præstationer har været fundamentet for meget af det ESVAGT, vi kender i dag”, vurderer Ole Andersen.

”Det blev i den grad bemærket, hvad vi kunne med de skibe. Når de i Danmark, England og Norge ved, at uanset hvad, så skal Esvagt nok få dig op – så er det en tillid, der er bygget af ’Esvagt Bravo’ og de andre gruppe 3-skibe. Det er de præstationer, der har sikret de næste kontrakter”, understreger Ole Andersen.

Esvagt har siden 1981 specialiseret sig i sikkerhed og support til søs og servicerer både olie & gas samt offshore vindindustrien.

Esvagt har base i Esbjerg. Flåden består af mere end 40 offshore skibe, og rederiet har cirka 1000 medarbejdere off- og onshore.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Godkendelse af specialfartøj forsinker Femern Bælt

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime lancerer podcast om fremtidens maritime sektor

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Helt usædvanlig opgave Marinehjemmeværnet

07.09.2025Maritimedanmark.dk

Celebrity Cruises lancerer luksus flodkrydstogtskibe

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Beslaglagt oligark-yacht sælges på auktion

03.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber narkoskib i internationalt farvand

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Danmark på vej til at købe britiske fregatter

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske krigsskibe med i stor øvelse

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle