Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer

Et 44 år gammelt tankskib, der benyttes som flydende lager, er ved at tære op ud for Yemens Houti-kontrollerede kyst. Skibet er fyldt med 1,2 mio. tønder olie og udgør nu en “flydende bombe”, men Houti-styrkerne forhindrer inspektioner og vil have penge for lasten.

Foto: CEOBS.

Det tidligere tankskib, Safer, på 406.000 dwt, der siden 1987 har været benyttet som flydende lager, er nu så ramt af tæring, at havvandet begynder at trænge ind i skibet.

“Katastrofen kan ske hvert sekund, siger en talsmand for Yemens Safer E&P Operation Co. “Hjælp Yemen fra en frygtelig nært forestående katastrofe, der vil give Yemen yderligere byder i mange år fremover og fratage tusindvis deres livsgrundlag og dræbe livet i Det Røde Hav.”

FN har tidligere advaret om, at skibet risikere at revne eller eksplodere, men rapporter fortæller, at Houti-styrkerne blokerer for inspektioner og vil have penge for lasten. Den var sidste år vurderet til at være 80 mio. dollar værd.

Interne dokumenter, som nyhedsbureauet AP har fået fat i, viser, at der er trængt havvand ind i maskinrummet og at der er frygt for opbygning af gasser i brændstoftankene. Skaderne er så omfattende, at skibet ikke kan repareres.

I december forlød det, at Houtierne selv bad om hjælp, da skibet var begyndt at lække olie. Både Houtierne og Yemens eksilregering hævder ejerskab til Safer og dets last.

Houti-lederen Mohammed Ali al-Houthi bebrejder USA og Saudi-Arabien for ikke at lade oprørerne sælge olien og siger i et tweet tidligere i denne måned, at “katastrofale konsekvenser… Gud forbyde det” vil være de to landes ansvar.

Kilde: TradeWinds

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle