Søren Skou advarer mod protektionisme

Søren Skou advarer mod protektionisme
A.P. Møller - Maersk topchef, Søren Skou.

Fredag 11. september 2020 kl: 08:00


Topchefen i A.P. Møller - Maersk advarer i en kronik i Børsen mod øget protektionisme i kølvandet på Corona-pandemien. Knapheden på medicinsk udstyr må ikke bruges til at “afglobalisere økonomien. Det vil svare til at øge skatterne, fordi produkterne bliver dyrere end nødvendigt, påpeger Søren Skou.

Som chef for verdens største containerrederi er Søren Skou blandt de første til at mærke konsekvenserne af ændrede handelsmønstre. Og han advarer nu mod den stigende tendens til protektionisme, hvor landene lukker sig om sig selv.

“Det kan være fristende at fremhæve selvforsyning som vejen frem i en usikker verden. Men covid-19 har vist os, at det netop er den globale økonomi, som skaber fremgang og modstandskraft. Fleksible forsyningskæder, den digitale infrastruktur og den frie handel har været afgørende for, at lande og virksomheder har kunnet levere livsvigtige tjenester og forsyninger, selv i en tid hvor halvdelen af verden har været lukket ned,” skriver Søren Skou i kronikken.

Så i stedet for at lukke grænser og trække produktionen hjem opfordrer han politikerne til at mere frihandel som løsning på den globale recession.

“Sæt handlen fri, så den kan (gen) opbygge økonomierne. Når man indfører handelshindringer, hæver man pr. definition skatten for forbrugerne og producenterne, hvilket er ødelæggende for genopretningen. Det har især betydning, da væksten i den internationale handel allerede var stagnerende før covid-19-krisen,” argumenterer topchefen.

I et interview med Børsen peger han på EU, som en helt afgørende faktor for at sikre frihandlen.

“Det er EU, som forhandler frihandelsaftaler på vegne af Danmark. Derfor er det helt centralt, at vi som en lille, åben økonomi støtter EU så meget som muligt i arbejdet for at sikre en fri og fair global handel. Hvis Danmark stod alene, ville vi ikke have en chance for at opnå de attraktive betingelser, vi har i dag med mange lande,” fastslår Søren Skou.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark