Positive forventninger 3. kvartalsregnskab

Positive forventninger 3. kvartalsregnskab
Arkivfoto.

Tirsdag 17. november 2020 kl: 15:15


Maersk offentliggør i morgen sit regnskab for 3. kvartal, men tog allerede for godt en måned siden forskud på glæderne med annonceringen af et forventet EBITDA på 2,4 mia. dollar, hvilket vil være en anelse bedre end i fjor trods fald i volumenerne. Men containerrederierne rider på en bølge af høje fragtrater.

A.P. Møller - Maersk opjusterede for en god måned siden forventningerne til driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) for hele året fra 6,0-7,0 mia. dollar til 7,5-8,0 mia. dollar. Det skete, fordi året var forløbet langt bedre, end man på forhånd kunne forvente under en pandemi på grund af stærk omkostnings- og kapacitetsstyring kombineret med en væsentlig forbedring af efterspørgslen ovenpå opbremsningen i foråret.

“Vi imødeser meldinger om, at efterspørgslen fortsat er i bedring efter en usædvanligt lang højsæson trods nye covid-19-restriktioner i særligt Europa. Det ser vi bl.a. skyldes ændrede forbrugsvaner hos privatpersoner, hvor rejser og restaurantbesøg er blevet erstattet af materielle forbrugsgoder til gavn for container efterspørgslen,” skriver Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank, ifølge Børsen i et notat forud for Maersk´ kvartalsregnskab i morgen.

Maersk surfer sammen med de øvrige containerrederiet i øjeblikket på en bølge af meget høje fragtrater, der bl.a. er drevet op af mangel på tomme containere i Asien på grund af den ubalance, der blev skabt af de mange aflyste sejladser tidligere i år.

Således er Shanghai-indexet , der holder øje med spotraterne få transport af en container fra Kina til destinationer verden over, i øjeblikket rekordhøjt.

“Så der er ingen tivivl om, det vi ser lige nu, er et ekstremt stærkt marked på fragtraterne. Og fjerde kvartal bliver endnu stærkere end tredje kvartal,” siger Lars Jensen, der er analytiker og indehaver af Seaintelligence Consulting, til Søfart. 

Hvor længe de høje fragtrater så fortsætter, er ifølge Lars Jensen et åbent spørgsmål.
Men da den bl.a. er drevet af en øget efterspørgsel på varer fra Kina, kan den meget vel falde, når vacciner forhåbentlig snart kan gøre verden mere almindelig igen, og folk igen kan bruge penge på at rejser og restaurantbesøg.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark