Sjette og sidste mega-fragtfærge modtaget
DFDS har fejret modtagelsen af den sidste af i alt seks mega-fragtfærger, som rederiet lagde ordren på hos Jinling Shipyard i Kina for fem år siden. Den sidste fragtfærge, navngivet Scandia Seaways skal nu sejles hjem til Nordeuropa.
Pandemien gjorde den sidste aflevering til en virtuel begivenhed
på Teams undtagen for de to DFDS-medarbejdere, der har opholdt sig på værftet i Kina siden 2017.
“At tage i mod levering af et skib på en computerskærm er mildest talt ikke det samme som at være tilstede, men i disse tider er det, hvad der er muligt. Og vi glæder os til at besøge Kina, så snart det igen bliver muligt,” siger Jesper Aagesen, der er direktør for nybygninger og større om ombygninger i DFDS.
Det er første gang DFDS selv har stået for et byggeprojekt i Kina. “Vi har samlet en masse erfaringer og viden om hvordan skibsbygningsprojekter eksekveres i Kina inklusiv både hvad man skal - og hvad man ikke skal gøre. Alt det vil bidrage til at gøre os meget velforberedte næste gang,” siger Jesper Aagesen.
DFDS har dog fortsat gang i byggeriet af i alt tre færger på to andre værfter i Kina.
Besætningen, der skal sejle Scandia Seaways hjem, blev fløjet ud til Kina i god tid, så de kunne nå den obligatoriske 14 dage lange karantæne på et hotel inden Nytår. Besætningen er i øjeblikket ved at klargøre færgen og skifte flag fra kinesisk til dansk, inden til turen går hjem via Singapore.
Scandia Seaways, der som de øvrige i serien får plads til 450 trailere på 6.700 lane meter ventes at være i Nordeuropa i begyndelsen af februar, oplyser DFDS.
Kilde: DFDS