Stop koster reder 26 mio. kr pr. måned
Det er dyrt at eje et krydstogtrederi i disse tider. Oplægningen af fire krydstogtskibe koster norske Fred Olsen Cruise Lines godt 25 mio. kr. pr. måned. Men der er allerede “solid efterspørgsel” fra kunder til krydstogter i efteråret og i 2022, skriver rederiets holdingselskab i sin kvartalsrapport.
Det er fortsat usikkert, hvor længe rederiet er tvunget til at bruge op mod 1 mio. kr. dagligt for at have de fire skibe lagt op.
“En beslutning om at genoptage krydstogterne vil blive taget i tæt samarbejde med de relevante myndigheder for at sikre, at alle hygiejne og sundhedsstandarder kan bliver overholdt og forberedt på den bedst mulige måde,” skriver Fred Olsen Cruise Lines holdingselskab Bonheur i kvartalsrapporten.
Fred Olsen Cruise Line kom ud af 2020 med et tab på driften (EBITDA) på 530 mio. norske kr. mod et positivt resultat på 273 mio. nkr. i 2019.
Rederiet solgte i 3. kvartal i fjor de to krydstogtskibe Black Watch og Boudicca, hvilket førte til en afskrivning på 187 mio. nkr. i holdingselskabet. Til afløsning for de to købte Fred Olsen Cruise Line i 4. kvartal krydstogtskibene Amsterdam (bygget i 2000) og Rotterdam (bygget i 1997).
Skibene er blevet omdøbt til henholdsvis Borealis og Bolette og indgår nu i flåden sammen med Braemar (bygget i 1993) og Balmoral fra 1988.
Alle fire skibe ligger hører til blandt de mindre krydstogtskibe med kapaciteter på mellem 1.000 og 1.400 passagerer.
Kilde: TradeWinds.