Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år

LNG manifesterer sig i stigende grad som industriens foretrukne mellemstation på vej mod den CO2-neutrale fremtid, som flere rederier satser på at nå i 2050. Det er først og fremmest nye tank- og containerskibe, der nu bestilles til LNG-drift, viser tal fra Gibson Shipbrokers.

CMA CGM er helt i front med LNG-drift..

Tankskibe udgør med 14 styk mere end halvdelen af de skibe, der i år er blevet bestilt til LNG-drift. Ni nybygninger er containerskibe, mens to er fragtskibe og to biltransportskibe.

Og det er først og fremmest de større skibe som

VLCC´ere, Suezmax og Aframax tankskibe, ultra-store containerskibe og Newcastlemax bulkers, der bestilles til LNG-drift.

Ifølge Gibson er tankskibe og bulkers specielt velegnet til LNG-drift, fordi brændstoftankene kan placeres på dækket og dermed kun har en begrænset indflydelse på skibets kapacitet.

På containerskibe har det været de største nybygninger, der er blevet udstyret til LNG-drift. Her udgør tabet af teu-kapacitet et forholdsvis lille problem. Anderledes ser det ud på de mindre containerskibe.

Således har franske CMA CGM, der ellers har bestilt flest LNG-drevne skibe, netop annonceret en ordre på op til 20 containerskibe i Panamax størrelse med en kapacitet på 5.000 teu, der bliver leveret med gammeldags maskineri og scrubbere, fordi skibene ifølge Gibson er for små til at få installeret LNG-brændstoftanke.

Men der synes til gengæld at være flere bestillinger af LNG-drevne bulkcarriere på vej, bl.a. fra mineselskabet Rio Tinto, der er i forhandlinger med kinesiske værfter om at bygge op til 12 Newcastlemax til en samlet værdi på godt 800 mio. dollar.

Skibene på 210.dwt.

skal bruges til at transportere jernmalm mellem Australien og Kina og skal levers fra 2023.

Ifølge IMO er der i øjeblikket mere end 130 LNG-drevne skibe i ordre. Heraf er mere end 40 containerskibe. Hapag-Lloyd har således seks af de helt store på 23.000 teu under bygning på DSME i Sydkorea, mens CMA CGM har fire 22.000 teu og ni 15.000 teu LNG-drevne i ordre.

Antallet af ordre på LNG-drevne skibe stiger fortsat, fordi ejerne ser en umiddelbar fordel ved dette brændstof. “Spørgsmålet, der synes sværere og sværere at finde et definitivt svar på er, hvor lang tid, der vil gå, inden alternative brændstoffer som ammoniak, metanol og hydrogen bliver en realitet og begynder at tage markedsandele fra LNG,” spørger Gibson.

Mæglerfirmaet regner med, at det vil ske indenfor dette årti. Maersk er som bekendt allerede godt i gang med et løfte om at lancere det første metanoldrevne container feeder-skib allerede i 2023.

Kilde: Offshore Energy

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

09.04.2024Maritimedanmark.dk

Alslinjens nye el-drevne færge er søsat

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk navngiver nyt metanol-containerskib

03.04.2024Maritimedanmark.dk

Så er der sat navn på ny svensk isbryder

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Tarifa Jet nu i DFDS farver

03.03.2024Maritimedanmark.dk

Norsk ordre på verdens første batteridrevne rorofærger til autonom drift

27.02.2024Maritimedanmark.dk

Første ammoniakdrevne containerskib er bestilt

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle