Wrist godt gennem vanskeligt corona-år
Trods Covid-19 lykkedes det for danske Wrist Ship Supply at opnå, hvad virksomheden selv kalder et “solidt resultat” i 2020. Det lykkedes at løfte indtjeningen på leverancer til skibe for Wrist, der en af verdens ledende leverandører af proviant og forbrugsartikler til skibe og offshore.
Efterspørgslen efter proviant til offshore olie og gas, krydstogtskibe og fjerntliggende turistdestinationer var ikke overraskende præget af markant nedgang. Og det ramte også Wrist, der sidder på 9 pct. af markedet for forsyninger til skibe og offshore-enheder.
Wrist genererede i 2020 en omsætning på 4,4 mia. kr., en nedgang på 6,4 pct. i forhold til 2019. Driftsresultatet landede på 142 mio. kr., hvilket er 20 mio. kr. lavere end året før, og Wrist estimerer, at den samlede indvirkning fra COVID-19 har påvirket driftsresultatet negativt med mere end 25 mio. kr.
Trods markedsforholdene blev bruttomargin løftet til 27,1 % fra 26,4 % i 2019 som følge af optimeret indkøbsstrategi og en mere differentieret prissætning, skriver Wrist i regnskabet.
Driftsindtjeningen er i forhold til 2019 samtidig påvirket negativt af særlige omkostninger på 26 mio. kr. - bl.a. på grund af omstrukturering af aktiviteterne i Aberdeen (Skotland), Oakland (USA) og Séte (Frankrig) for at strømline operationsmodellen og effektivisere kundebetjeningen.
Bundlinjen blev reduceret fra et overskud i 2019 på 39 mio. kr. til 17 mio. kr. i 2020, mens koncernes egenkapital udgjorde 827 mio kr. ved udgangen af 2020, hvor gælden
inklusive leasingforpligtelser blev reduceret til 666 mio. kr. mod 814 mio. kr. året før.
Wrist har i de senere år investeret store beløb i udvikling af IT-platforme - og det kom selskabet til gode under pandemien, hvor medarbejderne kunne fortsætte med at servicere kunderne fra hjemmearbejdspladser.
”Vi fortsætter med at digitalisere og styrke vores kundeprogram, udvide sortimentet af bæredygtige produkter og udvikle driftsmodellen. Det gør det muligt at tilbyde kunderne flere klimavenlige, skræddersyede løsninger til lavere omkostninger for kunden samt hurtig og effektiv bestilling, levering og betaling. Med den nuværende substantielle investering af et tocifret million USD beløb i digitale kundeløsninger er Wrist stærkt positioneret til fortsat at lede konsolideringen på markedet”, siger Jens Holger Nielsen, der er adm. direktør i Wrist Group.