Afgørende klimamøde i IMO starter i dag

Danmark er klar med et grønt pres for at nå en ambitiøs aftale, når de  forskellige repræsentanter fra medlemslandene logger på det årlige møde i miljøkomiteen, det såkaldte MEPC 76. Der er særligt fokus på de tekniske og operationelle krav, der skal gøre skibsfarten 40 pct. mere energieffektiv i 2030.

Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, håber ikke, der går "politisk fnidder" i forhandlingerne. Foto: Danske Rederier..

IMO er under et stadigt stigende pres fra medlemslande - herunder Danmark - og for at agere hurtigere og mere effektivt for at nå de klima-mål, som organisationen selv har sat op. Mål som mange iøvrigt ikke finder ambitiøse nok.

Derfor er det vigtige forhandlinger, der går i gang i dag og løber frem til 18. juni.

”Det er nu de 174 lande skal blive enige om de afgørende spørgsmål, som eksempelvis den hastighed skibene skal forbedre sig med frem mod 2030. Vi anerkender, at det er vanskeligt, og at timelange onlinemøder bliver en kæmpe udfordring, men vi har som branche brug for en afklaring af, hvordan skibene bliver reguleret fra 2023 og frem,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

”Der er selvfølgelig tekniske emner, som eksempelvis håndtering af skibe med højt energiforbrug til at køle lasten, der kræver mere arbejde. De skal holdes på bordet også efter MEPC 76, så jeg håber ikke, der går politisk fnidder i den,” siger Maria Skipper Schwenn.

Også et forslag om at etablere en forskningsfond, der gennem en ekstra afgift på brændstof skal samle 5 mia. dollars til at booste forskning i den grønne omstilling af skibsfarten, er på bordet.

”Forslaget om fonden er fremsynet og viser, at industrien tager ansvar. Derfor er jeg også glad for, at vigtige skibsnationer som Japan, Singapore og ikke mindst Danmark støtter forslaget,” siger Maria Skipper Schwenn.

Endelig skal medlemslandene drøfte et forslag fra Frankrig, Tyskland, Sverige og Danmark, der vil sparke gang i drøftelserne af, hvordan prisforskellen mellem nye brændstoffer som ammoniak og metanol og traditionelle fossile brændstoffer lukkes.

”Omstillingen af skibsfarten er i fuld gang, men for at sætte turbo på, skal vi have fundet en model for de såkaldte MBM’er – de markedsbaserede mekanismer. Det er afgørende, at det kan betale sig at gå forrest og satse på grønne brændstoffer, og derfor er det nødvendigt med et værktøj, der kan formindske prisforskellen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Her foreslog Maersk´s topchef, Søren Skou, fornylig en afgift på 450 dollar/ton fossilt brændstof, der skal give de nye grønne og 0-udledende brændsler en større chance for at udbredelse.

Kilde: Danske Rederier.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course