Kongeskibet på havet efter reparation

Kongeskibet Dannebrog ligger fredag morgen for anker ud for Frederikshavn, efter at det torsdag gennemførte en række prøvesejladser. Forsvaret er nu i gang med at vurdere, om skibet er klar til at sejle til Grønland for at afslutte dette års Rigsfællesskabstogt.

Foto: Line Fjordside / Forsvaret.

Kongeskibets motorer er siden det ankom til Frederikshavn søndag formiddag blevet undersøgt grundigt. Dele af motorerne er blevet skilt ad, og der er taget prøver af både brændstof og smøreolie.

”Det er usædvanligt, at begge motorer sætter ud på samme tid. Når det er tilfældet vil mistanken naturligt falde på, at der har været urenheder i brændstoffet eller smøreolien, som så har fået motorerne til at gå i stå. Men det er der ikke umiddelbart noget, der tyder på”, siger kommandør Gorm Bergqvist, der er chef for Søværnets 1. Eskadre, hvorunder Kongeskibet Dannebrog hører.

Undersøgelserne har endnu ikke endeligt kunne påvise, hvad der fik motorerne til at sætte ud, men alle relevante dele er nu renset og efterset, enkelte dele er skiftet ud, og skibets brændstof og smøreolie er udskiftet.

”Vi er ikke nervøse for, at der er noget grundlæggende galt med motorerne. Dannebrog er et godt skib, og nu er vi klar til at prøve det af. Testsejladsen kommer i første omgang til at foregå i farvandet ud for Frederikshavn. Resultatet af den test kommer så til at afgøre, hvornår Dannebrog igen er klar til at stævne ud”, siger Gorm Bergqvist.

De to hovedmotorer på Kongeskibet Dannebrog satte ud lørdag eftermiddag. Skibet var på vej mod Færøerne for at deltage i Hendes Majestæt Dronningens officielle besøg på øerne. Skibet lå på det tidspunkt i Skagerrak godt 60 sømil ud for Hirtshals.

Problemerne blev opdaget, da besætningen kunne se, at der kom usædvanligt meget røg fra skorstenen. Besætningen konstaterede hurtigt, at det var den ene hovedmotor, der var noget galt med, og den blev stoppet. Skibet fortsatte med den anden hovedmotor, mens der blev arbejdet på at finde ud af, hvad der var galt. Omkring halvanden time senere, kom der igen usædvanligt meget røg fra skorstenen. Det blev på dette tidspunkt besluttet, at det ikke var forsvarligt at fortsætte sejladsen. Skibet vendte derfor om og satte kurs mod Frederikshavn. Kort efter blev det vurderet, at yderligere sejlads med den anden hovedmotor ville medføre risiko for yderligere skade på motoren. Den blev derfor også stoppet.

Efter kontakt med Kongeskibet Dannebrog beordrede Det Nationale Maritime Overvågningscenter fregatten Iver Huitfeldt til at sejle ud til Kongeskibets position. Fregatten ankom til stedet cirka klokken 16.30, og begyndte derefter at slæbe Kongeskibet Dannebrog mod Flådestation Frederikshavn, så flere teknikere kunne komme til at arbejde på motorerne.

Besætningen foretog under slæbningen nødreparation af den ene hovedmotor ved hjælp af dele fra den anden, så skibet igen kunne sejle for egen kraft. Det blev dog besluttet ikke at starte motoren igen for ikke at risikere yderligere materielskade.

Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course