Havila er fanget i en svær Catch-22

Havila Kystrutens nybyggede og miljøvenligere skib, Havila Capella, skal blive liggende ved kaj. Rederiet har fået afslag fra det norske udenrigsministerium på en dispensation til kunne forsikre skibet, der formelt er ejet af det sanktionere russiske leasingselskab GTLK. Og det er svært at se en løsning.

Havila Capella kan hverken blive forsikret eller købt fri af det russiske ejerskab på grund af sanktionerne. Foto: Havila..

Havila fik ellers for kort tid siden dispensation til at sejle med skibet i seks måneder, selvom det er finansieret gennem og formelt ejet af det russiske selskab. Så langt - så godt.

Men skibet var forsikret i det norske selskab Gard, der imidlertid opsagde forsikringen, da den ville være i strid med sanktionerne mod GTLK.

Havila søgte så påny udenrigsministeriet om dispensation - denne gang til at tegne en forsikring af skibet trods det russiske ejerskab.

Men den blev afvist af ministeriet med den begrundelse, at det at tegne forsikring i sig selv ville indebære, at et formuegode blev stillet til rådighed for den registrerede ejer - GTLK. Og den går ikke, da selskabet er sanktioneret.

“Dette er naturligvis meget skuffende og gør, at vi fortsat har en uafklaret situation for Havila Capella,” siger Havila Kystrutens adm. dir., Bent Martini, om afgørelsen i en pressemeddelelse.

Men hvad så, så hvis Havila fandt anden finansiering til skibet og købte det fri af leasing-aftalen, hvilket var en mulighed i aftalen med det russiske selskab?

Den går heller ikke, da betalingen til GTLK for at komme ud af leasing-aftalen også ville være en overtrædelse af sanktionerne.

Situationen er med andre ord fastlåst.

“Vi giver ikke op og skal bestræbe os på at finde en mulig vej ud af en meget krævende situation. Indtil vi har klarlagt de handlemuligheder, vi står overfor, er det vanskeligt at give mere information på nuværende tidspunkt,” siger Bent Martini, der må aflyse skibets planlagte tur langs den norske kyst, der skulle være startet 15. maj.

Havila Kystruten har mildt sagt fået en dårlig start på opgaven med at betjene byerne langs den norske kyst fra Bergen til Kirkenes, der skulle være startet 1. januar 2021 med fire nybyggede færger.

Men to af færgerne blev ramt af forsinkelser - først på grund af en værftskonkurs, siden af Corona-krisen - og siden blev også de sidste to forsinket.

Det har betydet, at Havila Kystruten har aflyst 10.000 anløb siden kontrakten trådte i kraft. Skidt for alle - måske undtagen for den norske stat, der ifølge e24.no har sparet op mod 400 mio. norske kr., som trafikministeriet skulle have betalt Havila for anløbene.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Stena Immaculate solgt til unavngivet køber

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Amerikansk krigsskib få sømil fra Venezuela

27.10.2025Maritimedanmark.dk

To søfolk savnes efter kollision

26.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk, MSC og CMA CGM  flytter skibe til indisk register

25.10.2025Maritimedanmark.dk

USA sender hangarskib i kamp mod narkokarteller

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Færgen Fynshav kan være på vej til Læsø

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Liberia-flaget fragtskib bordet ud for Göteborg

23.10.2025Maritimedanmark.dk

Pakken er vedtaget: LNG-forbud og hårdere greb om russisk skibsfart

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.11.2025

Sted

Digital course