MAN: Stor efterspørgsel på metanol-motorer
Det er ikke alene Maersk, der bestiller metanol-motorer til nye skibe. Interessen for motorer, der kan drives med et grønt brændstof vokser markant i markedet i øjeblikket, sagde Bjarne Foldager, vicedirektør i MAN Energy Solutions på konferencen Decarbonizing Shipping II ifølge Shipping Watch.
Maersks beslutning om at satse på grøn metanol som brændstof i en ny serie store containerskibe har ifølge Bjarne Foldager fremkaldt en ketchupeffekt på markedet, hvor andre rederier følger efter.
“Der bliver afgivet ganske mange ordrer for tiden,” sagde Bjarne Foldager, der har ansvaret for MAN Energy Solutions forretning for totaktsmotorer under konferencen, der er arrangeret af Danske Rederier, Danske Maritime og ShippingWatch.
Blandt rederierne, der har bestilt metanoldrevne motorer er Westfal-Larsen, Mitsui O.S.K. Lines, Marinvest, Stena Bulk og Proman Shipping, mens X-Press Feeder har bestilt til 12 feeder skibe på hver 1.170 teu.
Maersk er med ordren på otte store containerskibe på hver 16.200 teu, der skal udstyres med verdens største motor til metanoldrift, firstmover på et marked, hvor efterspørgslen efter grøn metanol kan blive så stor, at det bliver problematisk.
“Det største problem er nok faktisk forsyningskæden,” sagde Bjarne Foldager med henvisning til, at grøn metanol skal fremstilles ved elektrolyse med brug af vedvarende energi fra for eksempel vindkraft, skriver Shipping Watch.
MAN har siden 2016 modtaget ordrer på 55 metanolmotorer, hvoraf de 14 allerede er i drift i tankskibe.
Kilde: ShippingWatch .