Robert Maersk Uggla svarer Biden igen

Flaskehalse, forsinkelser og høje omkostninger er ikke containerrederiernes skyld. I to år har har USA ikke været i stand til at skalere kapaciteten på land. Maersks formand Robert Maersk Uggla er utvetydgig i sin kritik af bl.a. USA´s præsident, Joe Bidens, voldsomme anklager mod containerrederierne.

Robert Maersk Uggla, fmd. for Maersk og CEO i Maersk Holding..

Kritikken er i de seneste uger haglet ned over containerrederierne fra ikke mindst den amerikanske præsident, der har beskyldt de internationale transportører for at være årsag til mange af de ulykker, der har ramt de amerikanske forbrugere i form af prisstigninger og forsinkelser i forsyningskæderne.

Men i en tale til afgangsklasserne på Massachusetts Maritime Academy afviste formanden for A.P. Møller - Maersk og CEO i A.P. Møller Holding, Robert Maersk Uggla de mange angreb.

“Lad mig være ærlig. Der er masser af skibe på vandet og masser af forsyningslinjer tilgængelige. Containerimportmængderne til USA er steget med 35 pct. sammenlignet med niveauet før Covid, delvist drevet af et stort stimulus program.

Containerrederierne har reageret ved at flytte enorme kapaciteter til Stillehavet. I vores eget tilfælde har vi 50 pct. mere kapacitet, end vi havde før Covid,” fastslog Maersk-formanden, men pegede på, at kvaliteteten og omkostningerne ved et transportnetværk er afhængig af, hvordan alle dele af netværket fungerer.

“Kapaciteten på land (i USA, red.) har ikke været i stand til at skalere i de sidste to år. I lange perioder har vi ikke været i stand vil at betjene alle vores kraner på Pier 400 uden for Los Angeles. Og mange amerikanske havne er - i modsætning til havne i Europa og Asien, er jeg bange for at sige -

ikke i gang 24/7,” sagde Robert Maersk Uggla og tilføjede, at også manglen på lastvognschauffører og begrænset kapacitet har medvirket til overbelastningen.

Præsident Biden har i sin kritik også henvist til, at de internationale containerrederier er “udenlandske” - hvilket i sammenhængen nærmest er blevet brugt som et skældsord.

Robert Maersk Uggla slog med slet skjult henvisning fast, at forsyningskæderne ikke er nationale, men heller ikke udenlandske. “De er simpelthen globale”. “Som vi har set på det seneste, vil det berøre alle, hvis et led i kæden ikke er i stand til at følge med. Tæt samarbejde er den eneste løsning,” fastslog Robert Maersk Uggla i sin tale, der blev holdt den 18. juni for omkring 385 dimitterende og ikke mindre en 4.000 venner og familiemedlemmer.

Læs hele talen HER.

Kilde: Robert Maersk Uggla tale ved dimissionsfesten på Massachusetts Maritime Academy.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course