Trafigura vil have stoppet forældet praksis
Selvom bunker-industrien hvert år leverer mere end 200 mio. tons skibsbrændstof til snesevis af mia. dollar er noget så banalt som kontrol med de leverede mængder stadig kun lovpligtig i Singapore. Men det vil TFG Marine, et joint venture mellem Trafigura og John Fredriksen have ændret.
Et nyligt studie af bunker-markedet i Rotterdam og Fujairah - verdens næst- og tredjestørste bunker-havne - afslørede, at de faktisk leverede mængder af VLSFO resulterede i et driftstab for bunkerleverandørerne på 250 mio. dollar i 2021.
Der er simpelthen ikke styr på de leverede mængder og det holder ikke, mener den globale bunkerchef i TFG Marine, Kenneth Dam.
“En stor del af industrien er stadig gennemsyret af gammeldags, forældet operationel praksis. Der er ingen gennemsigtighed i måden, hvorpå skibsbrændstof leveres - og det skal ændres. Det er kommercielt og omdømmemæssigt skadeligt og holder vores industri tilbage og underminerer dens udsigter til vækst,” siger Kenneth Dam.
I Singapore, der er verdens største bunker-havn, blev tvungen brug af mass-flow metre indført i 2017 og det har ifølge Kenneth Dam gjort Singapore til verdens mest troværdige bunker-lokation.
Singapore vil fortsat drage fordel af at være frontløber inden for bunkringsteknologi, men det er på tide, at “resten af verden følger trop,” mener Kenneth Dam.
Bunkermarkedet er fortsat i vækst og vurderes til at vokse til 165 mia. dollar i 2030.
Kilde: TradeWinds.