Slæbebåd tæt på at blive smadret

Det kunne være gået helt galt for fem besætningsmedlemmer på en slæbåd, der blev skubbet mod en lukket sluseport i Panama-kanalen, viser video. Sikkerheden i kanalen kritiseres nu voldsomt. "En ulykke kan få større konsekvenser en Ever Givens blokering af Suez-kanalen."

Tæt på voldsom ulykke i Panama-kanalen..

“Slusen var ikke klar, kammeret var ikke fyldt, og portene var lukket, men lodsen fortsatte fremad alligevel,” sagde slæbebådskaptajnen efter hændelsen, du kan se på videoen herunder. “En slæbebåd på agterstavnen er et krav for at gå gennem sluserne, men der var ingen, fordi lodsen ikke ønskede at vente på den anden slæbebåd, der var ved at assistere et andet fartøj,” fortsatte han.

Der skete ikke noget, men det kunne være gået helt galt og det skyldes - ifølge slæbebådskaptajneres forening i Panama - at kanalmyndigheden har slækket på sikkerhedsprocedurerne.

“Ingenting er skrevet ned. Der er ingen sikkerhedsprocedurer, så lodserne kan gøre, hvad de vil,” lyder det bl.a. andet. Der nævnes eksempler på lodser, der går ind i sluserne uden en slæbebåd ved agterstavnen eller sejler gennem kanalen med for høj hastighed. “Vi lever i et anarki her,” lyder en anden kommentar.

Problemerne er størst i den udvidede kanal, hvor slæbebåde skal holde skibene på plads i sluserne. Og der er ingen plads til fejl i et slusekammer, der er 427 meter langt og tillader skibe med en længde på op til 370 meter, når der også skal være plads til to slæbebåde , der i gennemsnit er knap 27 meter lange.

Og mangel på slæbebåde og besparelser øger risikoen for ulykker. Kanalmyndigheden siger, at de råder over 46 slæbebåde, men mange er så gamle, at der ikke længere kan skaffes reservedele til dem - og derfor bliver de ikke vedligeholdt.

Og hvis en sluseport i den udvidede Panama-kanal skulle blive smadret, ville det tage måneder at reparere den - og i mellemtiden ville kanalen være lukket for alle neo-panamax skibe, påpeger formanden for fagforeningen, International Organization of Masters, Mates & Pilots, Don Marcus:

“Panama-kanal myndigheden har tilladt at forholdene forværres til et punkt, hvor det kun er et spørgsmål om tid, før katastrofen rammer. Og den har potentiale til at påvirke den internationale handel i et omfang, der er langt større en grundstødningen af Ever Given i Suez-kanalen i marts 2021,” fastslår han.

Kilde: Maritime Executive.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course