Anbefalinger skal fremtidssikre Danmark som maritim stormagt
Vækstteamet for Det Blå Danmark peger i sine anbefalinger til regeringen på styrkede rammevilkår som fundamentet for dansk skibsfarts fortsatte succes i en urolig verden. Anbefalingerne blev onsdag afleveret til erhvervsminister Morten Bødskov.
Formanden for vækstteamet for Det Blå Danmark, Jim Hagemann Snabe, præsenterede onsdag anbefalingerne sammen med Anne H. Steffensen og Jenny Braat for erhvervsminister Morten Bødskov.. Foto: Danske Maritime
Erhvervsministeren fik 20 konkrete anbefalinger på fem centrale indsatsområder med sig fra Vækstteamet for Det Blå Danmark, der med formanden for teamet, den tidligere formand for A.P. Møller - Maersk, Jim Hagemann Snabe, i spidsen i går afleverede det færdige arbejde.
De fem centrale indsatsområder, der skal understøtte, at Danmark kan fastholde sin føreposition i den globale maritime sektor er:
- Innovation og teknologiudvikling skal fremmes gennem bedre adgang til testfaciliteter, digitale løsninger og et styrket innovationsøkosystem.
- Finansieringsmulighederne skal forbedres for at sikre, at maritime virksomheder kan investere i den grønne omstilling og konkurrere internationalt.
- Danmarks maritime eksport og globale samarbejde skal styrkes gennem strategiske partnerskaber, fjernelse af handelsbarrierer og bedre adgang til nye vækstmarkeder.
- International regulering skal påvirkes aktivt, så den understøtter grønne løsninger og sikrer lige konkurrencevilkår.
- Den maritime arbejdsstyrke skal udvikles og understøttes, så Danmark har de rette kompetencer til at drive sektoren fremad i en tid med nye teknologi- og bæredygtighedskrav.
"Det Blå Danmark spiller vi en central rolle for Danmarks konkurrenceevne, Europas forsyningssikkerhed og den globale skibsfarts grønne omstilling, men vi agerer på et marked med hård konkurrence, statsstøtte i en række lande og tiltagende protektionisme inden for særligt maritime industrier. Derfor er det afgørende, at Folketinget sikrer bedre rammevilkår og tiltag, som kan understøtte det, vores medlemsvirksomheder er bedst til: at udvikle morgendagens bæredygtige, maritime løsninger. Jeg synes, at anbefalingerne er både konstruktive, ambitiøse og realistiske, og jeg håber, at de vil blive positivt modtaget og hurtigst muligt ført ud i livet,” siger Jenny Braat, der er adm. direktør for Danske Maritime.
Anne H. Steffensen, der er adm. direktør for Danske Rederier, peger på, at dansk skibsfart er blandt de største og stærkeste i verden:
“Og det skal vi også være fremover. Det kommer ikke af sig selv. Slet ikke i disse tider, hvor den gamle verdensorden slår revner i sit fundament, og hvor skibsfart i endnu højere grad end før er kritisk infrastruktur. Derfor er det meget velkomment, at Vækstteam for Det Blå Danmark i dag har præsenteret sine anbefalinger til regeringen. Anbefalinger der skal omsættes til politik og bane vejen for, at de mange danske rederier, marine følgevirksomheder, havne og andre i Det Blå Danmark fortsat har rammevilkår, der gør det muligt at bevare og udvikle Danmark som en stolt søfartsnation. Både når det kommer til den grønne omstilling men også til vækst til søs og på land,” siger hun.
Vækstteamet for Det Blå Danmark består ud over Jim Hagemann Snabe af repræsentanter for Hempel, Cadeler, Maersk Tankers, Eltronic Fueltech, Seasight Group, Zeronorth, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Copenhagen Infrastructure Partners, Dansk Metal og Martec.Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Nu er det op til regering og Folketing at fremlægge en vækstplan for det maritime Danmark på baggrund af anbefalinger.
Men hvornår den kan være på plads, kunne Morten Bødskov ifølge Børsen ikke sætte en tidsramme for.
-emte