EU Parlamentet: Grønne brændstoffer skal prioriteres til skibe og fly
Et forslag om at indføre en såkaldt Carbon Correction Factor (CCF), der ville øge anvendelsen af de efterspurgte grønne brændstoffer inden for landtransport, er blevet nedstemt i EU Parlamentet. Og det glæder Danske Rederier.
En øget anvendelse af grønne brændstoffer til den tunge landtransport ville efterlade færre brændstoffer til sektorer, der er svære at decarbonisere, såsom skibsfarten.
Derfor er Danske Rederier godt tilfredse med EU Parlamentets afgørelse. Lastbilerne bør i stedet elektrificeres eller drives af brændselsceller drevet af brint, mener organisationen.
"Afvisningen af enhver idé om en carbon correction factor (CCF) er naturligvis gode nyheder for den grønne omstilling af europæisk skibsfart. For at opnå klimaneutral global skibsfart i 2050, som er aftalt af alle 175 nationer i IMO, er der brug for store mængder grønne brændstoffer. På grund af mangel på grønne brændstoffer bør disse prioriteres til sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte," siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier.
Dog vækker den udvidede definition af klimaneutrale brændstoffer bekymring i rederierne ved at inkludere lastbiler, der kører på syntetiske brændstoffer, og endda de mest ubæredygtige biobrændstoffer som palmeolie og soja.
"Jeg opfordrer EU's miljøministre og Kommissionen til at fastholde deres modstand og lukke dette smuthul i de kommende trilogforhandlinger og stå fast på definitionen af klimaneutrale brændstoffer," siger Nina Porst.
-emte