Eksilregering anklager Lauritzen for tyveri

J. Lauritzen anklages nu for at medvirke til at stjæle naturrigdomme fra det afrikanske land Vestsahara. Det sker fordi Lauritzen er med til at fragte fosfat ud af landet på et af rederiets skibe. Lauritzen afviser kritikken.

Vestsaharas regering, der er drevet på flugt efter at Marokko har besat landet, anklager nu J. Lauritzen for at medvirke til at plyndre det afrikanske land Vestsahara for natur-rigdomme, der tilhører landets oprindelige befolkning. Det skriver Danwatch, der overvåger om virksomheder handler etisk forsvarligt, ifølge Nyhedsavisen.

Da Marokko besatte Vestsahara i 1970'erne, blev store dele af den oprindelige befolkning drevet på flugt, og Marokko beslaglagde en af landets vigtigste naturressourcer - stoffet fosfat, der udvindes i miner og bruges til blandt andet gødning. Marokko tjener i dag mange penge på at sælge det beslaglagte stof videre til andre lande.

Fosfaten transporteres væk i skibe, og et af de skibe, der bliver brugt, hedder Ermis og hører under det danske rederi J. Lauritzens flåde.

FN har fordømt Marokkos besættelse af Vestsahara, og verdensorganisationen har fastslået, at handel med mineraler fra besatte lande er i strid med de internationale spilleregler, hvis det ikke kommer lokalbefolkningen til gode. Det er ikke tilfældet i Vestsahara, hvor Marokko kontrollerer udvindingen af fosfat.

"Her er der ikke kun tale om, hvad der er juridisk rigtigt, men hvad der er etisk forsvarligt. Og her drejer det sig altså om tyveri af ressourcer, som tilhører Vestsaharas oprindelige folk", siger Sidi Omar, der repræsenterer Vestsaharas regering, og som har måttet flygte til udlandet.

Ermis er opført på J. Lauritzens liste over skibe. Underdirektøren i rederiet, Jens Ditlev Lauritzen, mener dog ikke, at han har et etisk ansvar i sagen. Skibet Ermis er nemlig chartret - altså lejet -hos et græsk rederi og udlejet videre til det koreanske rederi Korean Lines, som nu råder over skibet.

"Vores eneste ansvar er, at vi skal leve op til alle internationale og nationale regler, som omhandler skibsfart. Og det gør vi", siger Jens Ditlev Lauritzen.

Men Sidi Omar fra Vestsaharas eksilregering mener, at det danske rederi har et moralsk ansvar.

"Hvad enten det drejer sig om et græsk, et dansk eller et koreansk kontrolleret skib, så medvirker alle tre parter til tyveri", siger han.

Oberst Kurt Moesgaard er netop vendt hjem fra sin post som leder af

FN's fredsstyrke i Vestsahara.

"Vestsahara er besat af Marokko, og så længe der ikke er en løsning på konflikten, vil det være i strid med FN's anbefalinger at hente råstoffer som fosfat ud af landet", siger han til Danwatch.

Sune Skadegaard Thorsen er etisk rådgiver for en række store internationale virksomheder: »Efter lovens bogstav er der muligvis ikke noget at udsætte på J. Lauritzen i denne sag. Men selvom rederiet ikke er juridisk ansvarlig for, hvad deres kunde bruger skibet til, har de et etisk ansvar,« siger han til Danwatch.

Kilde. Nyhedsavisen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course