Se billederne: Maersk-nybygning bliver bunkret med grøn metanol
Verdens første containerskib, der kan sejle på grøn metanol er på vej mod Danmark. Maersk´ endnu unavngivne containerskib blev bunkret med grøn metanol i Singapore.
For verdens største bunker-hub var det en begivenhed, da Maersk-containerskibet med tag-linjen “All the way to Zero” ankom til Singapore i sidste uge. Det var nemlig første gang et containerskib skulle bunkres med grøn metanol.
Opgaven blev udført af Hong Lam Marine Pte Ltd´s tankskib MT Agility, der pumpede omkring 300 tons bio-metanol ombord på det 172 meter lange feederskib, der har en kapacitet på 2.100 teu.
“Metanol-bunkering successen er et resultat af et næsten et år langt forberedelsesarbejde, der har involveret flere forskellige myndigheder, forskningsinstitutioner, internationale samarbejdspartnere og industrien om at udvikle strenge sikkerhedsprocedurer gennem dybdegående operationelle og risikovurderinger, modellering og validering.
Denne operation vil hjælpe med til at udviklingen af de forskellige standarder, herunder den tekniske reference for methanolbunkringsoperationer i Singapore, og guide vores tilgang til fremtidige pilotforsøg med nye marinebrændstoffer,” sagde Teo Eng Dih, administrerende direktør, for MPA, havnemyndigheden i Singapore.
Det nye containerskib har nu sat kursen mod København, hvor det skal navngives af EU Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, den 14. september.
I forbindelse med skibets ophold i København, vil Maersk-aktionærer også få mulighed for at komme helt tæt på det første af Maersk´ mange kommende metanoldrevne containerskibe.
Feederskibet vil blive indsat på rederiets rutenet i Østersøen.
-emte