Sidste af tre nye kystvagtskibe navngivet
Det sidste af de tre nye norske kystvagtskibe af Jan Mayen-klassen, Hopen, er blevet navngivet ved en ceremoni på skibsværftet Vard Langsten i Tomrefjord. De tre skibe har tilsammen kostet 8 milliarder norske kroner at bygge og udruste.
”Kystvagtens tilstedeværelse og myndighedsudøvelse i de norske havområder giver tryghed, både i rolige tider og i de mere turbulente, vi oplever nu. Kystvagten løser en lang række opgaver, og er en synlig aktør”, siger klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
”Dette er en milepæl for søfartsnationen Norge. Med disse fartøjer får vi en moderne flåde designet til at operere i de krævende nordlige områder med den teknologi, som nutidens forsvar kræver”, siger Oliver Berdal, chef for den norske flåde.
Der er hovedsageligt brugt norske leverandører til Jan Mayen-klassen, hvilket har bidraget til at videreudvikle nationale kompetencer og kapacitet indenfor den maritime industri.
”Vi er meget glade for at kunne færdiggøre det sidste af de tre kystvagtfartøjer til tiden, og med den kvalitet, der blev efterspurgt, da kontrakten blev underskrevet. Gennem en succesfuld levering beviser Vard, at vi er en førende skibsbygger af avancerede fartøjer til forsvaret, der er vigtige for Norges strategiske sikkerhed”, siger Ronny Opsjøn Langset, værftsdirektør hos Vard Langsten.
-mauh
Jan Mayen-klassen
Deplacement 10 400 ton
Længde 136,4 meter
Bredde 19 meter
Dybgang 6,2 meter
Fremdrift dieselelektrisk
Fart 23 knob
Bevæbning 57 mm kanon - KDA RWS-12,7 mm
Mandskab Kahytter til 100 besætningsmedlemmer