Dansk tanker måske skyld i kollision
Det var tilsyneladende det danskflagede tankskib Ternvind, der var skyld i kollisionen natten til søndag med færgen Stena Jutlandica. Skibet ændrede kurs kort før sammenstødet og ramte færgen i bagbords side. Det er uvist om det er en teknisk eller en menneskelig fejl, der var årsagen.
”Der er en række detaljer, som vi først og fremmest skal have på plads, såsom ædruelighed, hvem stod på broen, hvem var ansvarlig og tekniske undersøgelser. Det er vi i gang med”, siger pressetalsmand ved Västra Götalands politi, Christer Fuxborg til DR.
Stena Lines viceadministrerende direktør Niclas Mårtensson er dog ikke bange for at udnævne synderen, da han har svært ved at se, hvordan Stena Line kan være skyld i kollisionen. Med den kurs skibene sejlede på kort før sammenstødet var det Ternvind, der havde vigepligten.
”Tankskibet kom fra vores bagbords side. Det lavede et hul i færgen over vandet. Jeg kan ikke se, at vi kan have skylden, når vi bliver ramt fra bagbord side”, siger Mårtensson , Stena Line til Aftonbladet.
Den danske tanker fra rederiet Terntank med hovedsæde i Skagen var på vej fra Gøteborg til Halmstad, da uheldet skete ved Vinga i skærgården. Ternvind fik skader i stævnen, men det dobbeltskrogede skib, med en last på 12.000 tons diesel og brændstof, slap fra uheldet uden at blive slået læk.
Lige nu er Stena Jutlandica ved at få foretaget midlertidige reparationer, så det kan sejle på værft i Odense til en større reparation. Rederiet har indtil videre allerede aflyst flere afgange, og melder, at det bliver taget ud af drift i mindst en uge. Man forsøger nu at skaffe en reservefærge.
Stena Line sejler ekstra afgange med Stena Danica og Stena Scanrail, i et forsøg på at klare trafikken i i sommerens højsæson, men den Stena Scanrail medtager kun lastbiler og gods.
Stena Jutlandica fik slået hul både over og under vandlinjen og tog vand ind, men kunne fortsætte til Gøteborg.
Kilde: TV2