Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø
Er det nok at være synlig, eller skal du være relevant? Få indsigt i, hvorfor fagmedier kan være nøglen til en effektiv rekrutteringsstrategi.
Foto: 123rf.com
Ifølge Beskæftigelsesministeriets rapport “Status på arbejdsmarkedet, februar 2025” ligger ledigheden i Danmark på blot 2,9 % – svarende til omkring 87.400 fuldtidsledige. Samtidig melder flere og flere brancher om store rekrutteringsudfordringer og mangel på kvalificerede kandidater. I et så stramt arbejdsmarked er det afgørende at tænke strategisk og målrettet i sin rekruttering – især når der er kamp om de mest kompetente profiler.
Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?
Når virksomheder skal rekruttere nye medarbejdere, opstår ofte spørgsmålet: Skal stillingsopslaget placeres på en stor, generel jobportal med bred rækkevidde – eller er det mere effektivt at målrette indsatsen via nicheportaler og fagmedier, hvor målgruppen allerede færdes?
”Mens de store jobportaler kan levere volumen, oplever vi, at opslag på fagmedier som f.eks. MaritimeDanmark.dk i højere grad rammer relevante kandidater – personer, der er aktive og engagerede i deres branche og ofte allerede er i job,” siger Claus Aagaard, Manager for Jobmarkedet i Horisont Gruppen, der står bag en række specialiserede medieplatforme.
Claus Aagaard er Manager for Jobmarkedet i Horisont Gruppen a/s, han ser stort potentiale for virksomhederne i at samtænke stillingsannoncering og fagligt indhold. Det bliver mere værdiskabende, udtaler han. Foto: HG
“De brede jobportaler kan noget på volumen, men det er nichemedierne, der løfter kvaliteten. Derfor anbefaler vi ofte at kombinere begge dele – med nichemedierne som løftestang til faglig troværdighed og præcision.”
Claus Aagaard, Manager for Jobmarkedet hos maritimedanmark.dk
Her finder I maritime specialister: Derfor virker rekruttering via MaritimeDanmark.dk
MaritimeDanmark.dk er Danmarks førende fagportal for den maritime sektor. Her rammer jobopslag en præcis målgruppe: beslutningstagere og specialister, som arbejder professionelt i rederier, havne, maritime servicevirksomheder, rådgivning, offshore og beslægtede brancher.
En læseranalyse dokumenterer platformens relevans:
- 87 % af læserne arbejder professionelt i den maritime branche
- 33 % har ledende stillinger – og 7 % er selvstændige
- 28 % arbejder i virksomheder med over 500 ansatte, og 22 % i mellemstore virksomheder (50–499 ansatte)
- Læserne spænder bredt fra specialister til topledere og repræsenterer hele Det Blå Danmark
Foto: HG
Foto: HG
Få de passive kandidater i spil
”Fordelen ved nichemedier som MaritimeDanmark.dk er, at man ikke kun rammer de aktive jobsøgere. En stor del af læserne er såkaldt passive kandidater – de er i job, men følger branchen tæt og er åbne for nye muligheder, hvis det rette dukker op,” fortæller Claus Aagaard videre.
”Når en jobannonce bliver eksponeret i nyhedsbreve og mellem fagrelevant indhold, når den ud til beslutningstagere og specialister, som ikke nødvendigvis er på jobjagt. Det er netop de kandidater, mange virksomheder har svært ved at nå via generelle jobportaler.
Samtidig styrker det virksomhedens brand, når man er synlig i et fagligt miljø – og positionerer sig som en attraktiv arbejdsplads for maritime profiler.”
Skal I rekruttere inden for den maritime branche?
MaritimeDanmark.dk tilbyder adgang til en unik målgruppe af fagfolk og ledere i Det Blå Danmark. Kombinér jeres jobopslag med faglig synlighed og brancheeksponering på Danmarks stærkeste maritime fagportal. Se priser og indryk jobannonce på MaritimeDanmark.dk
Kontakt os direkte på +45 5350 6060
📧 Mail: salg@horisontgruppen.dk