Stor eftersøfning i Sydatlanten fortsætter
Eftersøgningen af de savnede 22 besætningsmedlemmer fra Stellar Daisy er i gang på anden uge, trods spinkelt håb om at finde overlevende. Otte skibe og to fly deltager nu i operationen, der koordineres af Uruguays Maritime Rescue Coordination Center (MRCC).
”Ejerne af Stellar Daisy arbejder tæt sammen med den Uruguays MRCC som koordinerer eftersøgnings- og redningsarbejdet efter besætningen på fartøjet. Polaris Shipping har omdirigeret tre egne skibe til området for at hjælpe med operationen”, skriver Polaris Shipping, Stellar Daisys ejer, i en meddelelse.
Den 8. april sluttede et amerikansk fly og yderligere to handelsskibe sig til eftersøgningen, ifølge den uruguayanske flåde. Samme dag fandt handelsskibet Anna Maria to redningsveste og flere overlevelsesdragter, men uden at finde spor af overlevende.
Det brasilianske luftvåben og fartøjer fra både den brasilianske og argentinske flåde er også indsat i eftersøgningen af malmskibet på 266.100 DWT, der forsvandt den 31. marts og menes at være 1.400 sømil øst for Montevideo i Uruguay. Skibet var på vej fra Guaiba i Brasilien til Kina med 260.003 tons jernmalm.
Stellar Daisy havde en besætning på otte sydkoreanske og seksten filippinske søfolk. To af sømændene blev reddet af et fragtskib den 2. april. De to overlevende har fortalt, at der opstod revner dækket og skibet fik slagside før det sank på meget kort tid.
Det formodes, at en revne i skroget kan have ført til vandindtrængning, så malmlasten blev flydende og forskubbede sig. Det førte til, at skibet hurtigt udviklede en stor slagside og skroget måske helt eller delvist brækkede over og sank.
Polaris Shipping er ved at undersøge årsagen til ulykken i samarbejde med Marshall Islands Registry. Desuden har virksomheden og dens P & I klub udpeget eksperter til at undersøge alle faktorer, som kan have forårsaget skibets forlis.
Læs mere om de to overlevendes forklaring i forbindelse med forliset HER
Kilde: World Maritime News