Tragedie fører til inspektion af hel flåde
Mens eftersøgningen af overlevende fra Stellar Daisy´s forlis i Sydatlanten fortsat er i gang, har rederiet Polaris Shipping besluttet at foretage en gennemgribende inspektion af deres 18 ligeledes ombyggede skibe, der op opmod 30 år gamle.
Inspektionen af resten af flåden kommer også i forlængelse af opdagelsen af en femten meter lang revne i det 24 år gamle Stellar Unicorn, der som det 266.000 dwt. store Stellar Daisy, også er en VLCC, der er blevet ombygget til tørlast.
Stellar Unicorn er i øjeblikket på værft i Cape Town for at få udbedret skaden, inden det efter planen skal fortsætte med sin last af jernmalm til Kina.
Efter forliset, der efter alt at dømme har kostet 22 ud af 24 besætningsmedlemmer livet, har sydkoreanske fagforeninger tordnet mod både værft og regering for at se stort på de søfarende sikkerhed.
De har peget på, at 19 ud af Polaris Shippings i alt 32 bulkere er ombyggede olietankere: “Vi kan ikke lade være med at tænke på, at lignende ulykker kan ske i fremtiden,” skev fagforeningerne i en udtalelse forleden.
Ifølge det London-baserede Maritime Strategies International blev der i årerne fra 2008 til 2011 ombygget omkring 50 aldrende VLCC til VLOC´s. Siden er seks af dem blevet hugget op og det forliste Stellar Daisy betegnes af TradeWinds som “en håbløs konstruktion”.
Ombygningerne begyndte, da det ikke var tilladt at benytte enkeltskrogede VLCC. I stedet for at skrotte dem, udnyttede mange redere muligheden for en hurtig ombygning til tørlast på et tidspunkt, hvor dette marked boomede og priserne på nybygninger var høje.
Ombygningerne var dengang kontroversielle og rejste spørgsmål om sikkerheden.
Nu vil det i Sydkorea voldsomt kritiserede Polaris Shipping så gennemføre en inspektion af den bedagede flåde.
Læs mere om redningsaktionen i Sydatlanten HER
Kilde: Splash, TradeWinds m.fl.